A Novo Nordisk árbevétele dán koronában 16 százalékkal, változatlan árfolyammal számolva pedig 18 százalékkal, 154,9 milliárd koronára nőtt 2025 első hat hónapjában. A fogyasztószereiről világhírűvé vált vállalat üzemi nyeresége koronában mérten 25 százalékkal, egy évvel korábbi árfolyamon számítva pedig 29 százalékkal, 72,2 milliárd koronára nőtt. (Egy dán korona = 53,3 forint).
Mind a forgalom, mind a nyereségadat messze elmaradt az év közben már többször is teljesítményének romlására figyelmeztető társaságnál. Különösen a legnagyobb felvevőpiac, az amerikai muzsikált a vártnál rosszabbul, ebben
játszottak szerepet. A Donald Trump-féle, a gyógyszerimportot sújtó 250 százalékos vám mostani kilátásba helyezése valóságos tőrdöfést jelentene mind a Novo Nordisknak és szektortársainak, mind a túlsúlyos és a semmittevés melletti fogyást preferáló amerikai kövérek tízmillióinak.
A tavaly még Európa legértékesebb tőzsdén jegyzett vállalataként tündöklő Novo Nordisk függőségét kitűnően jelzi, hogy a 154,9 milliárd koronás féléves bevételéből 145,4 milliárdot képviseltek a cukorbetegség és az elhízás kezelésére kifejlesztett szemaglutid hatóanyagú gyógykészítményei, nevezetesen a Wegovy és az Ozempic.
Az egy lábon álláshoz ragaszkodnak is, a kutatás-fejlesztés terén az injekciós és szájon át beszedhető amikretin hatóanyaguk a testsúlyszabályozási tesztek harmadik (klinikai) fázisába jutott az első negyedévben. Emellett folyik az elhízás elleni CagriSema potenciális hatékonyságának és biztonságosságának vizsgálata, valamint a Wegovy 7,2 mg-os, tehát nagyobb szemaglutid-koncentrációjú alkalmazásának engedélyeztetése az EU szabályozó gyógyszerhatóságánál. Az orálisan, azaz
tablettaként beszedhető súlycsökkentő szerek terén az Eli Lilly versenyelőnybe került,
ezért is fontos a dánoknak a kényelmi szempontokat előtérbe helyező formula mielőbbi piacra dobása. A Novo Nodisk eközben más területeket sem hanyagol el, a ritka betegségek ellátásában elért árbevétele például koronában mérve 14 százalékkal nőtt éves összevetésben.
Az igazi kulcskérdés azonban az, hogy az Egyesült Államokban, ahonnan bevételük durván fele származik, hogyan teljesítenek, miként tudnak alkalmazkodni a megváltozó körülményekhez. A vezérigazgató-váltáson átesett Novo Nordisk e téren pozitív üzenetet küldött befektetőinek a szerda reggel kiadott gyorsjelentésében.
E szerint amerikai gyártóbázisuk révén fogyasztószereik döntően vámmentesen kerülhetnek a helyi piacra, Karsten Munk Knudsen pénzügyi igazgató pedig azt hangsúlyozta, hogy az új vámszabályokhoz való alkalmazkodásuk is kitűnően halad. Azt nem tudni, hogy a 250 százalékos importvámmal való fenyegetettség mennyiben érinti a dán cég exportját.
Ahogy azt sem, hogy az Ozempic jövő évre várt amerikai áreróziója milyen mélységben érinti majd a bevételeiket. Knudsen elmondása szerint előrehaladott tárgyalásokat folytatnak Trump-adminisztráció illetékeseivel a Wegovy Washington által elvárt árcsökkenéséről.
A dánok az amerikai piac potenciális méretét még nem látják pontosan, de abban biztosak, hogy súlycsökkentő készítményeik forgalombővülése előtt nincsenek akadályok. A terjeszkedés menedzselésének feladata már a Lars Fruergaard Jørgensent a vezérigazgatói poszton felváltó Maziar Mike Doustdarra hárul.
Egyelőre a globális terjeszkedésük lelassulása és a verseny erősödése – ide értve a koppintott súlycsökkentők előretörését –, határt szab a Novo Nordisk éves növekedésének. Konstans árfolyamon számolva a ma kiadott legfrissebb előrejelzés az éves forgalom 8-14 százalékos, az üzemi nyereség 10-16 százalékos bővülését látja csak reálisnak. Ami nagyon karcsú, még a múlt heti profitfigyelmeztetést figyelembe véve is.
Látják ezt a befektetők is, a koppenhágai tőzsdenyitás előtt a cég piaci értéke 212 milliárd dollár volt, ez a nyitás után ez 0,3 százalékkal nőtt, gyaníthatóan amiatt, hogy a piac a rossz hírek beárazásának fájdalmas munkáját már korábban elvégezte. A tavaly júniusban 636 milliárd dolláron tetőzött kapitalizáció pontosan a harmadára zuhant.
Ami korábban nagy bónusz volt Dánia és a dánok számára, az mára veszélyforrás lett. A Novo Nordisk gazdagította az északi országot és polgárait, amíg a fogyasztószerüzlet felfutott, mostanra azonban megfordult a helyzet. Most akkor ki fogy még le? – kérdik a szakértők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.