Az idén tovább terjeszkedik, tervei szerint az év második felében már a kilencedik európai országban szerez pozíciókat az egyik első hazai magánvasút-társaságból kinőtt CER csoport tagja, a CER Cargo Holding. Működési körülményeiről és feladatairól a társaság vezérigazgatója, Horváth Ottó nyilatkozott a Világgazdaságnak.
A hazai vasúti, logisztikai infrastruktúra mely elemeinek fejlesztése a legsürgősebb a CER tevékenysége szempontjából?
Az egyik legfontosabb kritérium a megbízhatóság, mely kategóriába sok elem sorolandó. Ilyen például
Fejlesztés szempontjából kritikus a jelentős vasúti árufuvarozási igényekkel jelentkező új gyárak kiszolgálhatósága, a nekik szállítandó, illetve az általuk feladott áruk versenyképes fuvarozhatósága vasúton.
Javulhat a pályahelyzet
A felsoroltak kapcsán érdemes ideidézni, hogy a Világgazdaság közelmúltban született cikke szerint az év elején létrejött és százszázalékos MÁV-leányként működő MÁV Pályaműködtetési Zrt. a beruházások és felújítások során a pályahálózat azon részére helyezi a hangsúlyt, amelyen a legnagyobb a forgalom, és amely később is meghatározó lesz a pályaműködtetési szolgáltatásokban. Üzleti terve szerint az évtizedek forráshiányos működtetése miatti jelentős állapotromlás, avulás ellensúlyozására 2025-ben közel 77 milliárd forint beruházásra készül. Ezekből kifejezetten a pályák állapotát érinti
– a Budapest–Belgrád vasútvonalhoz kapcsolódó munka (13 139 millió forint),
– a Szeged–Röszke vasútvonal felújítása (7060 millió forint),
– a záhonyi körzet vágányainak megfiatalítása (4262 millió forint).
– egyes pontszerű munkák végzése (7617 millió forint),
– Rákosrendező állomás kitérőinek cseréje (2035 millió forint)
A vezérigazgató által említett hálózat-hozzáférési díj a múlt évi cikkünk szerint tavaly szeptembertől 14,5 százalékkal nőtt Magyarországon. Azonban a MÁV Pályaműködtetési Zrt. nemrég közzétett üzleti tervében 17,6 százalék szerepel a 2023-as KSH fogyasztói árindexét követve, ugyanis a szeptemberi után az év végén volt még egy emelés. Ez az indoklás nem lenne meglepő, ha a 2025 közepén is terítékre kerülne a pályadíj növelése. Az állami társaság az idén a tavalyinál 18,6 milliárd forinttal nagyobb pályadíjbevételt tervez, bár a növekedés nemcsak a magasabb díjból, hanem a vasúti teljesítmény növekedéséből is adódhat.
Hogyan oldja meg a CER a kelet felől érkező áru szállítását az ukrajnai válság kezdete óta? Veszített-e ügyfelet az ukrajnai háború miatt?
Az ukrán–magyar határátmenetben aktívak szerettünk volna lenni, de ezt ellehetetlenítette a háború. Ügyfelet nem veszítettünk, de forgalmat igen.
Az Ukrajnát elkerülő útvonal egyúttal hozott-e új üzleteket? A kínai és más ázsiai áru továbbítása a CER forgalmának mekkora hányadát teszi ki?
Eddig kevés volt az új üzlet, mert az új útvonalakra való átállás és a fuvaroztatók bizalmának megszerzése – sok minden más mellett – rendkívül időigényes. Az Ázsiából származó áru a CER teljesítményének kevesebb mint a tizedét teszik ki.
A társaság korábbi terveiben újabb nagy távolságú megbízások megszerzése szerepelt. Hol tart ennek megvalósítása?
Társaságunk elsősorban többországos forgalmakra fókuszál, melyek része Németország is. A német leányvállalat engedélyeinek megszerzése az év második felében várható, amihez szorosan kapcsolódik az árufuvarozás megkezdése Ausztriában.
Sok múlik a mozdonyon
A németországi és ausztriai tervekhez kapcsolódik, hogy – mint a napokban megírtuk – megérkezett a CER Cargo Holding flottájába az ötödik romániai gyártmányú Transmontana mozdony, amely a Softronic craiovai gyárában készült, és ahonnan nemsokára érkezik a következő vontatóeszköz. A lízingelt mozdony, amelyet a legmodernebb ETCS (Európai Vonatvezérlő Rendszer) technológiával szereltek, kulcsszerepet kap a Magyarország, Románia és Szlovákia közötti áruszállításban.
Az egyeskocsi-fuvarozás milyen súlyú tevékenység a CER megbízásai között? Van-e jellemző hazai árucsoport vagy földrajzi térség, amelyre a CER ebben a szolgáltatásában összpontosít?
Az egyeskocsi-fuvarozás fontos része a vasúti árufuvarozásnak, és ez így van a CER esetében is. Ez idő szerint a csoporton belül a CER Hungary Zrt. nyújt ilyen teljesítményt rendszeresen. Jellemző árucsoport vagy földrajzi térség nincsen, de érdekes, hogy intermodális forgalomban csak nagyon kevés naturáliáról lehet beszélni. Az ilyen típusú forgalom fenntarthatóságát elsősorban az egyeskocsi-támogatás alapozza meg.
Milyen évet zárt a CER Holding 2024-ben?
A cégcsoport nem hozta a tervezett eredményt tavaly, de azért eredményes és jó évet zárt.
A csoporton belül a CER Cargo Holding a külföldi érdekeltségeket fogja össze:
Az idei év fő feladatai:
Országról országra halad a CER
A CER Cargo előző nagy lépése a lengyelországi és a romániai árufuvarozás elindítása volt. Anyavállalata, az egyik első hazai magánvasútpiaci szereplő (CER Közép-Európai Vasúti Árufuvarozási, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.) 2005. április 15. óta működik. Nemzetközi terjeszkedését 2012 óta irányítja a CER Cargo Holding SE, amelyhez magyarországi, szlovákiai, romániai, csehországi, ausztriai, horvátországi, lengyelországi leányvállalat tartozik, hamarosan pedig a szerbiai és a németországi leánycég is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.