
Külföldön erősítene új mozdonyaival a magyar vasútcég
A napokban két villanymozdony gyártását rendelte meg a CER Cargo csoport a németországi Siemens Mobilitytől. A korszerű, Siemens Vectron MS típusú járművek 2026 decemberében érkeznek meg.

Stabilabb nemzetközi pozíciók
A magyarországi vasúti árufuvarozás egyik meghatározó szereplője úgy számol, hogy a két Vectron meghatározó szerepet játszik majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításaiban. A beszerzés hozzájárul ahhoz – olvasható a közleményében –, hogy a cég megvalósítsa növekedési stratégiáját a közép- és kelet-európai régióban.
A csoport jelenleg hat bérelt Vectron mozdonyt használ, a most megrendelt két jármű azonban már a saját tulajdona lesz. Ezzel tovább nő a függetlensége és flottakapacitása. A Világgazdaság érdeklődésére a társaságnál közölték, hogy a CER már összesen 19 mozdonyt használ. Ebből
- 6 Transmontana (Softronic),
- 6 Vectron A17 (Siemens),
- 5 dízelmozdony (CzLoko) - 2x742, 2x753, 1x774,
- 2 Effiliner 3000 (CzLoko).
- Saját, illetve bérelt vagonja azonban nincs a vasúti árufuvarozónak.
Nem kell mozdonyt cserélni a határon
A mostani beszerzés kapcsán Tanja Kienegger, a Siemens Mobility Austria és CEE vezérigazgatója a CER közleménye szerint rámutatott, hogy még sok a lehetőség a határokon átnyúló árufuvarozás környezetbarát vasúti szállításra való átállásában. Nyilatkozatában Wilhelm Patzner, a CER Austria és a CER Germany Cargo GmbH azt emelte ki, hogy a Vectron használatával lehetővé váló interoperabilitásnak köszönhetően a CER számára már a múlté az európai határokon történő mozdonycsere.
Mit tud a Siemens Vectron MS mozdony?
A következők a Vectron MS mozdonyok műszaki jellemzői:
- akár 6,4 megawatt teljesítmény,
- 200 kilométer per órás végsebesség,
- multi-system (MS) kivitelük révén többféle feszültségrendszerrel kompatibilisek, így ideális megoldást nyújtanak a nemzetközi, a határokon átnyúló forgalomban,
- moduláris felépítésük hosszú távú költséghatékonyságot és könnyű bővíthetőséget ígér.
Szűkült a CER piaca is
Ahogyan a teljes hazai árufuvarozó ágazat, úgy ezen belül a CER is megérezte, hogy a belföldi ipari termelés csökkenésével esnek a megbízásai is. Ennek belpiaci mértéke – közölte a Világgazdaság kérdésére a társaság – mintegy 10 százalékos volt. A CER Cargo csoport meghatározó vállalata, a CER Hungary 2023-as nettó árbevétele (a 2024-es még nem érhető el a nyilvános adatbázisokban) 9,2 milliárd forintról 9,1 milliárdra csökkent, a forgalom közel 80 százaléka exporttevékenységből származott. Az adózott eredménye 136 millió forintról 736 millió forintra erősödött. (A társaság végső tulajdonosa Horváth László üzletember.)
Kilenc másik cég mellett a CER is kínál Magyarországon egyeskocsi-szolgáltatást. E szolgáltatás során egy-egy szerelvény több megbízó áruját továbbítja, ezért a vonatot az útja során többször is meg kell bontani, a kocsijainak összetételét meg kell változtatni. Ez munka-, hely- és időigényes, emiatt végső soron gazdaságtalan tevékenység.
Ám mivel a fenntartásán mintegy hétszáz hazai termelővállalat működése – ezzel munkahelyek ezreinek megmaradása – múlik, a támogatása nemzetgazdasági érdek.
Az év végén jár le a korábban megítélt támogatás, amely szerint az érintett piaci szereplők között évi 6,4 milliárd forint osztható el. A folytatásához a hazai szaktárca döntése, majd az Európai Bizottság jóváhagyása szükséges.





