Vajon lehet-e kapcsolat az Európai Bizottság reformja és a zágrábi EU--balkáni csúcs között? Látszólag az égvilágon semmi. Valójában -- a kellően szofisztikált agyú EU-stratégák gondolkodásában -- éppen elég.
"Nyilván más lesz egy olyan Európai Bizottságban a munkamegosztás és talán a döntéshozás is, amelyben mondjuk a jugoszláv utódállamok öt taggal is jelen vannak, míg Németország csak eggyel" -. jegyezte meg a finis előtt álló uniós reformkonferencia egyik bennfentese már hónapokkal ezelőtt. Szavai akkor még tűnhettek ijesztgetésnek, azonban múlt péntek óta hivatalosan is felvillantatott perspektívaként lebeghet valamennyi balkáni ország előtt az EU-csatlakozás elvi lehetősége.
Nem kevesen vallják: Brüsszel és a jelenlegi tagországok az eddigi EU-vívmányok halálos ítéletét szentesítik újra és újra, midőn a hajdani taglétszámot megtriplázó-megsokszorozó közösség kialakulásáról beszélnek. Jacques Delors, a legendás egykori bizottsági elnök és környezete például alig titkolja ellenségességét. Ezek az emberek úgy vélik, hogy voltaképpen már Nagy-Britannia és a skandináv országok sem "igazi" európaiak: sok szempontból más elveken, részben eltérő érteken alapul a társadalmi, politikai életük kohéziója. Megjelenésük az Európai Közösség intézményrendszerén belül mindmáig egyfajta idegen testként hatott és hat. Peter Ludlow, az Európai Politikai Tanulmányok Központjának igazgatója .- aki amúgy nem ért egyet Delors félelmeivel -. e ponton maga is úgy véli, hogy ha lesz a jövőben törés az Európai Unió belül, akkor az nem a mai tagok és a keleti új jövevények, hanem az "eredeti EK"-országok és az "EFTA-államokból" átvedlett uniós tagok (tehát a brit--skandináv társaság) között valószínű inkább. Nem tárgyunk most elemezni ezt a vitát, de ha egyesek szemében már a skandináv országok sem "igazi" európaiak, akkor e logika szerint még kevésbé azok a kelet-európai volt népi demokráciák.
És ráadásul: sokan vannak. Sőt, mint a zágrábi ígéret mutatja, számuk folyton nő. Perspektivikusan állandóan növelve a működőképességet "technikai" oldalról veszélyeztető létszámot, és még szélesebbre feszítve a sokféleségnek azt az alapját, amire az egész közösségnek épülnie kellene.
Folynak arról találgatások, hogy kinek jó ez. Vajon mik az ezt szorgalmazó országok (például éppen a skandinávok meg főként Nagy-Britannia) tényleges motívumai. A legismertebb félelem szerint éppen a "nem igazi EU-sok" egyfajta fondorlatos csínytevéséről van szó, ezzel -. a létszám-növekedéssel és a kohézió gyengítésével -. igyekezve kihúzni a szőnyeget a túlzottan integráció- és föderációpárti törekvések lába alól. Biztos ez a megfontolás is jelen van egyes fejekben. De sokan emlékeztetnek arra is, hogy amikor kirobbant a jugoszláv válság (1991-ben, Horvátország és Szlovénia elszakadási szándékával), a békéltetési céllal Ljubljanába repült EU külügyminiszteri "trojkája" még azzal tért vissza, hogy nem kértek a tanácsokból, ám akkor csinálják, ahogy jónak látják. Három balkáni háború, sok százezer menekült, otthonok százezreinek pusztulása, a Balkán nagy részét sújtó gazdasági csőd és az Európai Unió számára sok-sok milliárdos újjáépítési segélyek folyósítása lett az ára ennek a politikának.
A zágrábi ígéret -- vagy a tavaly decemberi, helsinki EU-csúcs azon döntése, hogy minden jelölttel valamilyen fokon elkezdenek tárgyalni -- egyaránt azon felismerésen alapul, hogy ha nem nyújtanak változásra-együttműködésre serkentő perspektívát, akkor az EU szomszédsága megint labilissá, válságossá és költségessé válhat.
Unión belüli mumusként eddig jobbára a 25-27 ország leendő EU-tagságát volt szokás emlegetni (a mindenkori huszonnyolcadiknak számító Törökországról senki sem gondolja, hogy belépése a belátható 15-20 évben valóban aktualitássá válhat). A jelek szerint ez tehát kibővülhet "a jövőben 30-32 tagú" unióra is. Márpedig amikor a jelenlegi tagállamok vezetői a jövő héten megkezdik maratoni alkudozásukat az asztalon lévő négy nagyobb intézményi reformkérdésről, sokak szerint az EU immár bizonyosra vehető folyamatos bővüléseit is szem előtt kellene tartaniuk. A szavazatok újraosztásánál például olyan automatizmusokat kellene találni, amelyek nem teszik szükségessé minden csatlakozási csoport előtt újabb reformkonferenciák összehívását, hanem a változtatás előre rögzített mechanizmus alapján is elvégezhető.
Nos, nem kisrészt ezt a mechanizmust is kellene a jövő héten megtalálni. S ennyiből valóban Zágráb valahol Nizzáról is szólt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.