BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az energiapolitika lehetőségei

A Világgazdaság hasábjain az utóbbi időben több írás is foglalkozott az energiapolitikával. Mivel 1960 óta ezen a területen tevékenykedem, tudom, hogy mekkora szükség van az okos párbeszédre, a kényes kérdések megfogalmazására és természetesen a válaszokra.
A legfontosabb kérdések egyike a magánosítás. Az energetikai privatizációt rosszul, sőt nagyon rosszul hajtották végre. A szerződéseket -- még ha előnytelenek is az országra nézve -- természetesen tiszteletben tartjuk. A kellően meg nem alapozott és kellően elő nem készített, sőt titkos és a versenyetikát is sértő megállapodással terhelt privatizációt ugyanakkor kikerülhetetlen kényszerpályaként beállítani súlyos hiba.
Nem elleneztük, sőt szorgalmaztuk a tőkebevonásos magánosítást, hogy az 1993-ban, a parlament által jóváhagyott energiapolitikai koncepció részét képező erőmű-építési stratégiát meg lehessen valósítani. Bizonyított, hogy ilyen célú tőke szinte korlátlanul biztosítható lett volna. De az említett erőmű-építési program -- amely következetes selejtezési programot is tartalmazott -- éppen a privatizáció miatt állt le. Ma már üzemelnének azok a korszerű blokkok, amelyek kiváltották volna a matuzsálemi, rossz hatásfokú egységeket. Ez valóban szolgálta volna a hatékonyság javulását. De nem ez történt, az új tulajdonosok tovább üzemeltetik a kiöregedett 30 és 50 MW-os egységeket. Miért is korszerűsítenének, ha a privatizációs megállapodások garantálják számukra a 8 százalékos tőkearányos nyereséget. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy volt olyan erőművi részvénytársaság, amelyet a könyv szerinti vagyonérték negyedéért adták el. Ebben az esetben az említett 8 százalékos évi nyereség a befektetett összeg kereken 1/3-át képviseli.)
A félig-meddig felvállalt felújítások is késlekednek. És ki foglalkozik azzal, hogy mi lesz 2004 után, ha a környezetvédelmi moratórium lejártával ténylegesen le kell állítani azokat a széntüzelésű egységeket, amelyeknél nem hajtják végre a környezetvédelmi fejlesztéseket?
Megalapozottan állítom, hogy a villamos energia fogyasztói ára ma minimum 20-25 százalékkal alacsonyabb lehetne, ha nem következik be a privatizáció. És azt is felelősséggel kijelentem, hogy a hazai jól képzett szakemberek legalább olyan jól üzemeltetnék az erőműveket, mint a tulajdonosok által ide delegált és távirányított szakértőik, akiknek egyetlen eszköze a létszámleépítés. Ideje lenne korrektül mérlegre helyezni a magánosítás összes következményét, az előnyöket és hátrányokat egyaránt, hogy a valós mérleg megvonható legyen.
Az energiaszektor más, mint sok egyéb ipari terület, ezért e stratégiai területen az állami szerepvállalás nélkülözhetetlen. Mi az erőteljesebb és komplexebb szerepvállalás hívei vagyunk, különösen a jelenlegi átmeneti időszakban. Intő példa a kaliforniai privatizált és liberalizált villamosenergia-rendszer összeomlása. És ezzel eljutottunk a szektor egyik legfontosabb és legkényesebb kérdéséhez: ki garantálja a magas szinten megkövetelt ellátásbiztonságot? Amikor az állami szerepvállalásról beszélünk, akkor nem a volt szocialista rendszerből ismerős rossz tapasztalatokra, hanem felelős szerepvállalásra gondolunk. Utalok a világ egyik legszervezettebb, legfejlettebb és leghatékonyabb villamosenergia-rendszerére: a francia állami EdF-re. Miért lenne ezek után megkérdőjelezhetetlen az energetikában a teljesen magántulajdonon alapuló piacgazdaság előnye? Úgy gondolom, hogy a választóvonal nem ott húzódik, hogy állami vagy magán-, hanem tisztességes, avagy tisztességtelen termelésről és piaci versenyről van szó. Vannak mindkét oldalon jó és rossz példák. Ideális, minden tekintetben követendő példa viszont nincs. Minden országnak a saját adottságait figyelembe véve kell a számára legkedvezőbb megoldást és az ahhoz vezető utat megválasztania, miközben nem illik megfeledkezni az állampolgárokról, az energiafogyasztókról és különösen a kisjövedelműekről.
Az EU-ban megfogalmazódtak a liberalizációs irányelvek: legyen verseny az energiapiacon is. A jelentős kapacitásfelesleg mellett valóban ki is alakulhat a verseny, és ennek eredményeképpen átmenetileg (de csak átmenetileg!) csökkenhet is az ár, hiszen nem kell mást tenni, mint a legrosszabb egységeket leállítani. Például az egyik német cégegyüttes a közelmúltban bejelentette, hogy ebben az évben 10 000, azaz tízezer MW erőművi kapacitást állít le véglegesen. Ez nagyobb, mint a hazai összes erőművi teljesítőképesség.
Mindenekelőtt egy alapkérdést kellene tisztázni, minthogy igazi verseny csak bizonyos kapacitásfelesleg mellett alakulhat ki: vajon a verseny hoz-e annyit a remélt árcsökkenésben, mint amilyen árnövekedés a többletkapacitás beruházási költségéből származik? Más oldalról tudni kell, hogy az erőművekben termelt villamos energia egységköltségét a tüzelőanyag költségén túl elsősorban a főberendezések hatásfoka határozza meg, ami viszont a megválasztásuk, illetve beépítésük révén adottsággá válik. Adott erőműstruktúra esetén rendszerszinten viszont akkor termelhető legkisebb költséggel az összes villamos energia, ha úgynevezett gazdaságos terheléselosztást végzünk. Következésképpen, ha a piaci verseny révén ettől eltérő terheléseloszlás alakul ki az erőművek között, az eredő költség biztosan nagyobb lesz. Ha a kapacitás szűkössége miatt igazi verseny nem alakulhat ki, és a kijelölt nagyfogyasztók olcsóbban jutnak az energiához (amint állítják), akkor a versenyből kimaradó kisfogyasztóknak szükségszerűen magasabb árat kell fizetniük. Valóban ezt akarjuk? A liberalizáció rendszerszinten egyértelműen a műszaki-gazdasági optimum érvényesülése ellen hat. A műszaki-gazdasági racionalitás helyébe egészen más érdekek lépnek.
Végül ki kell térni a világpiaci ár kérdésére. Mit értsünk világpiaci ár alatt? A kőolajnál van, a villamos energiánál viszont nincs ilyen. Dániában az ár például 20 USA-cent/kWh, Olaszországban 15, Franciaországban 13, Svédországban 9 USA-cent/kWh. Magyarországon ennél is alacsonyabb. De ha vásárlóerő-paritáson hasonlítjuk össze a villamosenergia-árakat, akkor Magyarország az európai OECD-országok közül a legdrágább felől az "előkelő" ötödik helyen áll, és magasabb az ár, mint az európai OECD-államok átlagára. Amíg alacsony szintű az export-import tevékenységünk, nem az az érdekes, hogy más országokban mekkora a villamos energia ára, hanem hogy mi magunk mennyiért tudjuk előállítani. Miért adnánk a fogyasztóknak (a magyar állampolgároknak) világpiaci áron a villamos energiát, amikor annak ma még fontos hányadát hazai, olcsóbb kitermelésű kőolajból és földgázból tudjuk előállítani? Hát ne a saját állampolgáraink élvezzék a (sajnálatos módon egyre jobban fogyó) természeti kincseinkből eredő előnyöket? Vagy az lenne helyes, ha a kuvaiti állampolgárok is világpiaci áron jutnának a kőolajból előállított benzinhez és villamos energiához?
Valóban itt az ideje, hogy beszéljünk adottságainkról és a megvalósítható lehetőségekről.
A szerző egyetemi tanár, az MTA Lévei András Energetikai Alapítvány kuratóriumának elnöke

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.