BUX 51,365.99
-0.17%
BUMIX 4,362.09
+0.87%
CETOP20 2,351.98
+0.32%
OTP 17,565
+0.37%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-2.13%
+0.27%
-0.45%
ZWACK 16,500
0.00%
0.00%
ANY 1,575
-0.32%
RABA 1,540
+1.99%
0.00%
+0.82%
-0.56%
+0.70%
+1.61%
+0.43%
0.00%
+0.45%
-1.92%
OTT1 149.2
0.00%
+1.68%
MOL 2,462
+0.08%
+1.98%
ALTEO 1,370
0.00%
0.00%
+7.30%
EHEP 1,900
-2.31%
0.00%
+0.71%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.21%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 37,200
0.00%
-1.49%
+1.37%
+2.35%
-0.68%
NUTEX 20.55
+0.74%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Tovább híznak a szupermarketek

Tavaly év végéig a hazai fogyasztók többsége nem vett tudomást arról, hogy bármit is módosítani kellene a költekezési szokásain, azonban a növekvő félelmek és a családok anyagi helyzetének romlása miatt már kénytelenek újragondolni és módosítani a vásárlások mennyiségét és minőségét – ismertette Dörnyei Otília ügyfélkapcsolati igazgató a GfK Hungária piackutató 2008-ról készült felmérésének tapasztalatait.

A felmérés rámutatott: az élményszerű nagybevásárlások csökkentek, a trend nagy vesztesei így a nagy alapterületű hipermarketek lettek, ahol csupán 1,1 százalékkal hagytak több pénzt az egy évvel korábbi értékhez képest. A diszkontok korábbi dinamikus növekedése is megállt: 2007-hez képest csak 3,6 százalékos bővülést tudtak felmutatni, bár ez döntően az alacsonyabb árszínvonalból következik.

Ezzel szemben a szupermarketek forgalmának értéke 2008-ban 20,2, a drogériák forgalma pedig 15,4 százalékkal növekedett, annak ellenére, hogy ezek magasabb árfekvést képviselnek. Ennek oka az lehet, hogy a meglévő vásárlók többször és nagyobb értékben vásároltak, valamint ezek a típusú üzletek új vásárlókat nyertek meg maguknak. A felmérés arra a következtetésre jutott, hogy azok a kiskereskedők képesek tovább bővülni, akik ki tudják használni a vásárlók csökkenő lojalitását, és magukhoz tudják csábítani a vevőket.

A háztartások vásárlásai az alapvetőbb termékek közül a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriában estek vissza jelentősen. Gyümölcsléből és ásványvízből is kevesebbet adtak el, mivel ezek a kényelmi kategóriába esnek, ezekről könnyebben mondanak le a fogyasztók. Emellett kevesebb tea, kávé, csokoládé, édes és sós keksz fogyott. Alapvető élelmiszerek közül nem estek vissza a száraztészta, a sajt, a joghurt és a túró mennyiségi vásárlásai, valamint égetett szeszekből és borból is hasonló mennyiség fogyott, mint egy évvel korábban. Elhangzott, hogy a válság nem változtatta meg a kiskereskedelmet, csupán felerősítette a pár éve kialakult tendenciát, ugyanis a vásárlások negatív tendenciája már 2008 szeptembere előtt is érezhető volt. VG

Kapcsolódó cikkek