Világgazdaság

Nehezen tervezhető akciók - Utolsó pillanatig várnak az utasok

Egyelőre nem érzik túlzottan az MTI által megkérdezett, kiutaztatással foglalkozó utazási irodák a válság negatív hatásait, bár az szerintük jól látható, hogy az utasok az előfoglalásokkal az utolsó pillanatig kivárnak.

Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke az MTI-nek elmondta: későbbre tolódtak a foglalások, de ez már tavaly is így volt. Az utasok várják a különböző akciókat, amelyek viszont a forint árfolyamának instabilitása miatt nehezen tervezhetők.

Az elnök hozzátette: vannak olyan utazási irodák, amelyek például nem adtak ki katalógust, csak egy előzetes tájékoztatási füzetet az idei nyári szezonra, az árakat pedig május végén publikálják. Mások még tavaly ősszel, 250 forint körüli árfolyamon vásároltak eurót, nekik könnyebb megtervezni az akcióikat - jelezte. Az MTI által megkérdezett utazási irodáknál a kapacitások visszafogásával igyekeznek felkészülni a válságra. Jellemző, hogy a korábbi évekhez képest jóval kevesebb charter járatot foglaltak le most. A szakemberek kiemelték a forint árfolyamának gyengülését is, illetve instabilitását, amely a nehéz tervezhetőség mellett komoly árfolyamveszteséget is okoz a cégeknek. Több utazási iroda is azt jelezte, hogy a drága és az igen olcsó utak iránt nő a kereslet, a közepes árú utaké viszont szűkül. Tarnóczi Barna, a Tensi Holiday ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a tengeri hajóutak esetében jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak. "Egyértelműen van visszaesés" - jelentette ki a Tensi Holiday vezetője, de - mondta - nem egyforma a különböző kategóriákban. Zám Tibor, a Best Reisen irodavezetője arra számít, hogy időben szűkülni fog az idei szezon, rövidebb lesz az elő- és az utószezon. "Viszonylag kevés az előfoglalás a tavalyi évhez képest" - mondta, hozzátéve: a válság miatt erőteljesebb a kivárás, a bizonytalanság a piacon.

Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója szerint nem újdonság, hogy az utolsó pillanatig kivárnak az utasok a foglalásokkal. Az elmúlt években a túlkínálat miatt rengeteg akcióval léptek piacra az irodák, ez önmagában is arra ösztönözte az utasokat, hogy várjanak. Hozzátette: a válság kirobbanása, tavaly október után ugyanakkor gyakorlatilag megszűnt az érdeklődés az utak iránt, ilyet utoljára 2001. szeptember 11-e után tapasztaltak. A szakemberek szerint a válságtól függetlenül népszerű úti cél lesz Egyiptom, Törökország, Horvátország, Görögország is, de nőtt az érdeklődés az egyesült államokbeli utak iránt is, vélhetően a vízumkönnyítés miatt.

Magyar Nemzeti Bank (MNB) KSH sun microsystems akció Mesterházy Attila uatzás LG utas Cashline Kft Wall Street bajnai-csomag Tesco