Világgazdaság

Gondolta volna? - Imádjuk a gyümölcsjoghurtot

Az egészséges étkezésre való törekvést joghurtnál nem zavarja a válság: A hazai joghurt-fogyasztás 5 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra, és 2008 szeptember-2009 augusztusban meghaladta a 67 ezer tonnát. Többek között ezet állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

Ugyanakkor több mint 35 milliárd forintért adtak el joghurtot. Értékben 3 százalékkal bővült a piac. A gyümölcsjoghurt 29 milliárd forint feletti bolti eladásával a Nielsen által mért élelmiszerek forgalom szerinti rangsorában a tizenegyedik.  Megelőzi például a tejfölt, sós rágcsálnivalót és tésztát.

A fogyasztás növekedését ösztönözte, hogy a hazai joghurt-kínálatban 90 új termék jelent meg az elmúlt év során. Egyrészt az olcsóbb cikkek választéka bővült, másrészt terjednek a kereskedelmi márkák. A magasabb árszegmensben pedig a gyártók a korábbinál intenzívebben promóciózták a joghurtokat.

A gyümölcsjoghurt olyannyira kedvelt, hogy a kiskereskedelemben négy és félszer annyit adnak el belőle, mint a natúrból: Natúr joghurtból az éves értékesített mennyiség közel 12 ezer tonna, gyümölcsjoghurtból pedig meghaladja az 55 ezer tonnát.

Az alapanyagok áremelkedése miatt, tavalyelőtt végbement nagyobb drágulás után idén valamelyest csökkentek a mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói árak. Amíg egy kilogramm gyümölcsjoghurt 2007 július-augusztusban  504 forintba került, rá egy évre pedig 536-ba, addig idén csak 518 forintba.

A joghurt jellemző eladáshelye a modern, 400 négyzetméteresnél nagyobb bolttípus. A főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres és a 2 500 négyzetméternél nagyobb hipermarketre jut a mennyiségi eladások 77 százaléka natúr, és 71 százaléka gyümölcsjoghurtból. A tendencia mindkét termékcsoportban növekedést mutat a nagyobb üzletek irányában.

A mennyiségben mért forgalomból a kereskedelmi márkák gyümölcsjoghurtból az átlagosnál kisebb mértékben, 11 százalékkal részesedtek idén július-augusztusban. Ez 5 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel korábbi, hasonló periódusban.

Ugyanakkor natúr joghurtnál a mutató 23-ról 30 százalékra változott. Gyümölcsjoghurtból az eladott mennyiségből, egyik évről a másikra 72 százalékról 76-ra emelkedett a legkisebb, 0-200 gramm közti szegmens részaránya. A kis kiszerelésű termékek növekedését az mozgatja, hogy bővült az úgynevezett multipack termékek kínálata: Javarészt négy vagy nyolc cikkelemet csomagolnak egybe.

szupermarket Nielsen gyümölcsjoghurt felmérés joghurt diszkont hipermarket bolt forgalom