Világgazdaság

Átrendeződhet a kgfb-piac

Biztosítás. Bár még e hónap végéig megköthetik az új biztosítóval a szerződéseket az ügyfelek, az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány eredményei már elég világosan látszanak. Az autósok múlt keddig mondhatták fel ugyanis meglévő szerződéseiket, hogy helyettük újat kössenek, és szakemberek becslései szerint legalább egymillió ügyfél így is tett. Igaz, a felmondók több mint negyede végül nem lett hűtlen a jelenlegi biztosítójához, hanem ugyanott kötött új szerződést – csak olcsóbban.

Ami már szinte biztosnak látszik: az idén még nagyjából 130 milliárd forintos díjbevételű kgfb-piac jövőre kisebb lesz. „A legnagyobb biztosítók a pozícióik megtartását csak óriási átlagdíjcsökkentéssel tudták biztosítani, és ez leértékelte az állományukat” – mondja Bravik Attila, a CLB Független Biztosítási Alkusz helyettes ügyvezetője. A jövő évi átlagtarifák nagyjából 20 százalékkal alacsonyabbak a 2009-eseknél, a Netrisk.hu számításai szerint 24 600 forintos átlagdíjon kötöttek az ügyfelek kgfb-t.

A rekordszámú kötelezőváltás nemcsak alacsonyabb árakat, de átrendeződést is hozott a piacon. Ami a forgalmat illeti, a legtöbb szerződést – az öszszes kgfb mintegy negyedét – az Allianznál kötik meg az autósok, de a piacvezető biztosítónál van a legtöbb felmondás is. A második legtöbb kontraktust szerző társaság, az Uniqa viszont egyben az utolsónak kikiáltott kgfb-kampány legnagyobb nyertese is lehet. A biztosító az idén 235 ezer szerződést kezelt, jövőre azonban a piaci információk alapján készített becslésük szerint akár 140-150 ezer új klienst is szerezhetnek, miközben a lemondott biztosítások száma csak 50 ezer körül alakul – közölte lapunkkal Ertl Pál, az Uniqa igazgatósági tagja. Szintén a nagy nyertesek közé tartozik a Generali csoport direkt biztosítója, a Genertel, amelynek ügyfélállománya az alkuszok becslése szerint 30 százalékkal emelkedhet. „Mintegy 60 ezer új szerződést kötöttünk, ez azonban tovább emelkedik, mivel a szerződések 10-20 százaléka csak decemberben érkezik be hozzánk” – közölte Csikós Dániel, a társaság vezérigazgatója. Szintén pozitív változásra számít az ügyfélszám tekintetében a csoport másik biztosítója, a Generali, de az Aegon és a K&H is növekedést vár ezen a téren.

Az szinte biztos, hogy az idei kampány legnagyobb vesztese a Wáberer György által tavaly gründolt Wabard lesz. A biztosító, amely a PSZÁF tiltó határozata miatt nem köthetett szerződést a kampányidőszakban, a CLB becslése szerint nagyjából 100 ezres lakossági ügyfélkörének jó részét elveszítette, a nagyjából egymillió váltó 8-10 százaléka ugyanis wabardos kgfb-t mondott le. Szintén komoly állománycsökkenésre számíthat az idén még 370 ezer kgfb-szerződéssel rendelkező Groupama Garancia: az eddigi adatok alapján akár ügyfelei negyede is odébbállhat. HB

Bankmentő csomag Autók GVH-ügyek Pénzügyi és gazdasági válság OTP Moody's K&H Bank Zrt. Környezetvédelem - Globalizáció Gyógyítás-finanszírozás Magyar Államkincstár Erste Bank Hungary Vállalati jelentések Szociális kiadások ELMŰ Nyrt. influenza autóipar Symantec Elemzői vélemények Bűnügyek EBRD General Motors Gyurcsány Ferenc gyógyszeripar Bokros Lajos Google Inc. A szociális és adórendszer átalakítása mezőgazdaság Karácsonyi vásárlás Ipsos AIG Inc. A munka világa Deviza- és árupiac Székely Tamás Zöld ügyek Samsung Siemens Európai Unió MTI Facebook biztosítás Silvio Berlusconi Barack Obama kgfb Tesco infokommunikáció JPMorgan Adórendszer Magyarországon tömegközlekedés