BUX 43,249.1
-0.95%
BUMIX 3,804.77
-0.10%
CETOP20 1,884.01
0.00%
OTP 9,154
-2.18%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+8.04%
-0.86%
0.00%
ZWACK 17,400
-0.57%
0.00%
ANY 1,550
-0.96%
RABA 1,130
+0.89%
+0.48%
-0.78%
0.00%
-3.29%
+0.66%
0.00%
+0.13%
0.00%
-0.99%
OTT1 149.2
0.00%
-2.25%
MOL 2,888
+0.07%
-0.52%
ALTEO 2,950
0.00%
0.00%
-0.55%
0.00%
+1.79%
+1.84%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+1.27%
+0.74%
0.00%
-0.76%
+1.82%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Megmérni a lyukas zsákot

Lelohadóban a Fidesz ellenzéki harciassága

Kevés adatgyűjtést fogadott még akkora felháborodás, mint lassan egy évvel ezelőtt a regisztrációs jegy bevezetését. Nem véletlen, hogy az új kormány is szükségesnek érezte a rendszer felülvizsgálatát; valószínűleg nem sokan bánnák, ha az ingyen utazóknak nem kellene ezért sorban állniuk. Ám érthető az is, hogy a Fidesz ellenzéki harciassága lelohadt ezen a téren.

A módszert kritizálják, de azt ők is elismerik, hogy egy többmilliós réteg utazási szokásait érdemes figyelemmel követni.
Afelett azonban nagyvonalúan átsiklanak a regisztrációs jegy kritikusai, hogy hány százezer ember van még így is, akinek egy fillért sem kell fizetnie, hogy buszra vagy vonatra szálljon. Ráadásul ők nem a leginkább rászorulók. Azon lehet vitázni, hogy a nyugdíjasok vagy a kisgyerekek utazása legyen-e ingyenes, de a magyar közlekedés mostani pénzügyi helyzetében finoman szólva is megkérdőjelezhető, mindenképp jár-e korlátlan mennyiségű ingyenes út például a vasutasok családtagjainak.

Régi, de igaz közhely: a közlekedés a magyar államkassza számára lyukas zsák. A legszomorúbb azonban az, hogy régi és igaz lehet, mert ez mutatja, hogy egy kormányunk sem tudta rendbe tenni. Amikor Orbán Viktor bejelentette a februári megszorítások terveit, ez volt az egyetlen pont, amelynél szinte senki sem kérdőjelezte meg a gyors lépés szükségességét.

A távolsági tömegközlekedésre fordított kiadások nem csupán csökkenthetők, hanem csökkentendők. Rendszerszintű átalakítás kell – megszüntetni a vasút és a buszok párhuzamos vonalait, működő, ütemes menetrendet bevezetni, és dönteni, mely vonalakra mekkora szükség van. De egy pont után a bevételeket is növelni kell. Az pedig sokaknak fog fájni, s ezt egy politikus sem szereti. Csak reménykedhetünk, hogy a kormány mégis fel meri vállalni, hogy hozzányúl a túlzott kedvezmények rendszeréhez.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek