BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Döglött kígyó: Mikor újíthatják fel a csepeli M0-ás szakaszt?

Az MO rekonstrukció kivitelezési közbeszerzésének megindításához szükséges feltételek csak nemrégiben, idén nyáron teremtődtek meg – közölte a nemzeti fejlesztési miniszter a parlament honlapján y csepeli szakasz felújítása kapcsán. A csepeli M4-es és a hozzá kapcsolódó „régi” hárosi Duna-híd is meglehetősen rossz állapotba van, a híd szerkezetileg is hibás. Seszták szerint a beruházás megvalósítását lehetővé tevő összeg rendelkezésre áll majd, így a lobbizásra nem lesz szükség az uniónál.

„Miért húzódik az MO-ás csepeli szakaszának a felújítása?” – kérdezte a kormányzatot Szabó Szabolcs. Az Együtt-PM országgyűlési képviselője arra emlékeztetett, hogy az M4-ás csepeli szakaszának bal pályája, valamint a hozzá kapcsolódó „régi” hárosi Duna-híd meglehetősen rossz állapotba van. Szakmai berkekben csak „döglött kígyóként” emlegetik a szakaszt, hiszen a híd szerkezetileg hibás, ezért a teljes falszerkezetét újra kell építeni, a folyamatos mozgásnak köszönhetően az állapota ráadásul folyamatosan romlik, és az idő vasfoga is megtette már a magáét. Az MO-ás érintett szakaszának bal pályája is elhasználódott.

Szabó szerint mivel az M4-ás ezen részén az utóbbi években megépült a jobb pálya, így forgalomtechnikai szempontból is adott a lehetőség, hogy az említett szakaszon felújítsák a bal pálya burkolatát, valamint újjáépítsék magát a hidat, A projektre az Európai Unió támogatást is biztosított a 2007-13-as költségvetési ciklusban rendelkezésünkre álló pénzügyi keret terhére, melyről már határozat is született, valamint idén nyáron a közbeszerzési eljárás is kiírásra került. Szabó értesülései szerint a közbeszerzési eljárást le is állították-

„Az MO rekonstrukció kivitelezési közbeszerzésének megindításához szükséges feltételek csak nemrégiben, idén nyáron teremtődtek meg” – írta válaszában a nemzeti fejlesztési miniszter. Seszták Miklós közölte, hogy a 2007-2013-as uniós programozási időszakra szóló Közlekedés Operatív Program (KözOP) gyorsforgalmi utak fejlesztését fedező prioritásának támogatási kerete azonban kimerülőben van. A tárcavezető szerint az MO projekt szakaszolása — azaz finanszírozásának megosztása a KözOP és a 2014-2020-as uniós ciklus vonatkozó operatív programja, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) között — ezért rendkívül kockázatos lett volna. Ehhez ugyanis a szakaszok pénzügyi és műszaki készültségének egyenletes előrehaladására lenne szükség.
Seszták hangsúlyozta, hogy a felújítás költségeit célszerű éppen ezért tisztán az IKOP forrásaiból fedezni, a közbeszerzési eljárást pedig — a már megkezdett eljárást visszavonva — a lehető legkorábban újraindítani.

Az IKOP brüsszeli jóváhagyásra vár; ugyanakkor a teljes MO a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) része, ezért a kapcsolódó közúti korszerűsítési projekt akadálytalan támogatása valószínűsíthető.
A szakértők álláspontja szerint a híd acélszerkezete tetszőleges ideig fenntartható . A dilatációs szerkezeti elemek azonban pár éven belül mindenképpen cserére szorulnak . A híd emellett geometriai értelemben is hibás („hullámvasút"), nem felel meg az általános magassági vonalvezetési előírásoknak. „Ennek a problémának a kezelése vélhetően megoldható lesz majd az IKOP források terhére, azonban ez csak az operatív programok Európai Bizottság általi jóváhagyását követően realizálódhat” – írta Seszták.

A tárcavezető szerint az elhasználódott híd problémájának megoldását is magában foglaló beruházás indokoltságához nem fér kétség. A mielőbbi lebonyolítás nagyban segítheti az európai uniós források dinamikus lehívását, így a projekt melletti kormányzati elkötelezettség egyértelmű. „A beruházás megvalósítását lehetővé tevő összeg jelen ismereteink és terveink szerint rendelkezésre áll majd, így a lobbizásra nem lesz szükség” – hangoztatta Seszták.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek