Világgazdaság

Gyorsan viszi a profitot a magyar Mercedes

A teljes, húszmilliárd forintos profitját kifizette osztalékként a magyar Mercedes-üzemet működtető cég. Miközben folyamatos, több tíz-száz millió eurós fejlesztéseket hajtanak végre a magyarországi autógyárak, jelentős profitot és osztalékot is termelnek a tulajdonosoknak. A sorból csak a Suzuki lóg ki egy kicsit.

Mintegy húszmilliárd forintot, egészen pontosan 63 810 387 eurót, a teljes adózott eredményét fizette ki osztalékként a tavalyi év után a kecskeméti autógyár, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. az anyavállalat Daimler AG-nak – olvasható a társaság cégbírósági beszámolójában. Ez az összeg forintban számítva a teljes beruházási költség mintegy tíz százaléka, a 2012 tavaszától termelő gyár fejlesztési költsége ugyanis 800 millió euró, a korábbi árfolyamokon számítva körülbelül kettőszázmilliárd forint volt. (A társaság 2008. július 17-én kezdte meg működését, ezt követően kezdődött el a beruházás).

A cég a termelés kezdetétől pozitív eredménnyel zárta az éveket, bár az első esztendőben, 2012-ben még „csak” 53,8 millió euró adózott eredményt könyvelt el, s ennek csaknem a felét kivitte, de az kifizetése után is 28,2 millió euró mérleg szerinti eredménye volt a gyárnak. A következő évben már 66,3 millió euró adózott nyereséget termelt, de 2013-ban nem fizetett osztalékot, az összeget eredménytartalékba helyezte. Most – vagyis a 2014-es év után – pedig gyakorlatilag ezt a pénzt fizette ki osztalékként.

A kecskeméti gyár, miközben évente nagyjából 550 ezer euró adót fizetett (kivéve 2014-et, amikor 77,5 ezret), termelésének három évében csaknem 90 millió eurót – vagyis euróban számolva is a teljes beruházási költség több mint 10 százalékát – már megtermelte a tulajdonosoknak, miközben a cég stabil pénzügyi alapokon áll, hisz évek óta 145 millió eurója van tőketartalékban. A beruházás tehát idővel is jó döntésnek tűnik pénzügyi szempontból is. Jóllehet, a beruházáshoz kapcsolódó hosszú lejáratú kötelezettségek mérlegben szereplő értéke 461,5 millió euró, amely az eredetileg 500 millió euró hitelállomány éven túli részét tartalmazza.

A kecskeméti gyárban 2014 májusától a termelés három műszakban folyt, és az üzem júliusban elérte a maximális kapacitást. Ennek köszönhetően közel 150 ezer autót gyártott 2014-ben – ez is szerepel a cég beszámolójában. A gyártás fokozatosan futott fel, és a cég bevétele már az első tört évben megközelítette  az egymilliárd eurót, 2013-ban pedig már meghaladta a kétmilliárdot, tavaly pedig már a 2,8 milliárd eurót is sikerült megfejelni. (A beszámoló szerint a változás a termelés felfutásának és a gyártott darabszám növekedésének megfelelően alakult.) Ezek szerint egy autóra eső bevétel az elmúlt évben nagyjából 5,6 millió forint volt.

Az Audi Hungaria Motor Kft. épp a napokban jelentette be, hogy 2015 első fél évében az eddigi legmagasabb termelési volument érte el a vállalat alapítása óta. A győri gyár idén az első fél évben több mint egymillió motort  gyártott, és 84 888 autó gördült le a gyártósorról. Az autógyártás csaknem 20 ezerrel több a bázishoz képest, míg a motorgyártás volumene stabil. Az Audi Hungaria Motor Kft. árbevétele ennek megfelelően alakult: a tavalyi első félévi 3,7 milliárd euró után idén 4,1 milliárd euró bevételre tett szert. Amennyiben ez a tendencia folytatódik, úgy az év végére a társaság bevétele meghaladhatja a nyolcmilliárd eurót, ami félmilliárdos növekedés lenne a 2014-es bevételhez képest. A vállalat idén az első fél évben 235 millió eurót fektetett be Győrben, többek között a motorfejlesztésbe, amely egy új épülettel és motorvizsgáló berendezésekkel bővült.

A Mercedeshez hasonlóan a magyarországi Audi is kiegyensúlyozottan gazdálkodott tavaly, aminek eredményeként a cég üzemi eredménye megközelítette a 324 millió eurót, ami 10 százalékos növekedés az előző évihez képest. A cég adózás előtti és adózott eredménye 318,9 millió euró volt. (Tavaly nem volt társaságiadó-fizetései kötelezettsége a társaságnak, míg 2013-ban 1,3 millió euró adót fizetett.) A Mercedeshez hasonlóan az Audi tulajdonosai is „gyarapodtak” – ha lényegesen szerényebb mértékben is. A cég 10 millió euró osztalékot fizetett ki 2014 után, bár még így is jócskán maradt tartaléka, hisz ezt követően is csaknem 309 millió mérleg szerinti eredményt könyvelt el.

Az Audi osztalékpolitikája nehezen megfejthető a cég eredménykimutatásai alapján. Amíg ugyanis a társaság 2014 után 10 millió eurót fizetett ilyen címen, addig 2013 után nem vett ki pénzt, és így a mérleg szerinti eredménye 314 millió euró volt. Az előző évben viszont kiürítette a „széfet”: 2012-ben ugyanis – hasonlóan a Mercedes mostani lépéshez – lenullázta a mérleg szerinti eredményt annak következtében, hogy óriási összeget, hárommilliárd eurót fizetett ki osztalékként. (Jóllehet, ez az összeg a cég eddigi magyarországi beruházásinak a felét sem éri el, hisz az már az elmúlt év végére meghaladta a hétmilliárd eurót.) Az előző, 2011-es év után viszont egy euró osztalékot sem fizetett a cég, vagyis a 760 millió eurós adózott eredményét a magyarországi társaságnál tartotta, hasonlóan a 2010-es évihez, amikor mintegy 600 millió euró eredményt ért el.

A Mercedes és az Audi tulajdonosaival szemben a Suzuki részvényesei nem gazdagodtak a magyarországi gyáron az elmúlt években. Az évente másfél milliárd euró bevételt produkáló – átlagosan körülbelül évi 150 ezer autót gyártó – Magyar Suzuki Zrt. ugyan a 2012-es év kivételével az elmúlt négy évben mindenkor több tízmillió euró üzemi eredményre tett szert. Az adózás előtti eredménye is hasonlóan kedvezően alakult: 2013-ban például több mint 35,6 millió euró, tavaly pedig 19,1 millió euró volt. A többi autógyárhoz, de leginkább az Audihoz hasonlóan e cég sem fizet tetemes társasági adót, hisz például tavaly 15 ezer, bár egy évvel korábban még 2,1 millió euró volt az adófizetési kötelezettsége. Miután a Suzuki az elmúlt években nem fizetett osztalékot és jelentős adót sem, adózott nyereségét a cégben hagyta, és bár ennek mértéke évente nagyon különböző volt (tavaly például 19,1 millió euró), de így is csak az elmúlt négy évben összességében több mint 85,6 millió euró nyereséget ért el, bár a cég ennél többet fordított beruházásokra.

suzukiNokia Audi autó Mercedes