Világgazdaság

Egyre többen ingáznak vonaton az agglomerációból

A budapesti elővárosi térség fontos szolgáltatási terület, mert a vasúton utazók több mint fele az agglomerációs vonalakon utazik, és a bevétel egyharmada erről a területről származik - derült ki a MÁV-START közleményéből.

Az elmúlt három év fejlesztéseinek (korszerű motorvonatok, felújított kocsik, csökkenő menetidők, javuló menetrendszerűség, új jegyértékesítési rendszer és az e-vonatjegy bevezetése) hatására már rövid- és középtávon is jelentős eredményeket könyvelhetett el a vasúttársaság, több elővárosi vonalon nagy mértékben nőtt az utasszám.

A MÁV-START a megnövekedett utasigények kiszolgálása érdekében folyamatosan bővítette kínálatát, egyre több vonatot, több férőhelyet kínálva. Mindez hozzájárult az utasszám növekedéséhez:  2015-ben 57,4 millióan, addig tavaly már 58,8 millióan utaztak az elővárosban. A növekedés 2017 első két hónapjában is folytatódott: átlag felett, közel 6 százalékkal nőtt a dolgozóbérletekből és teljes árú menetjegyekből származó bevétel az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül is kiemelkedő, 10 százalék feletti a Budapest–Esztergom, a Budapest–Veresegyház–Vác, a Budapest–Kunszentmiklós-Tass és a Budapest–Székesfehérvár vonalakon mért növekedés.

A 188 településből álló, 3,8 millió lakosú budapesti agglomerációban az utasok túlnyomó részét a napi ingázók teszik ki. Az elővárosi vasútvonalak közül bevételi szempontból a Budapest–Cegléd–Szolnok, a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Újszász–Szolnok, a Budapest–Székesfehérvár vonalak és a Budapest–Komárom vonalszakasz a legfontosabbak. Ez az öt vasútvonal adja az elővárosi bevételek háromnegyedét.

A pálya- és állomáskorszerűsítéseken túl 2014 és 2016 között a már meglévő 60 mellett – több ütemben – további 63 modern FLIRT motorvonat állt szolgálatba a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Vác–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác, Budapest–Cegléd–Szolnok, Budapest–Tatabánya–Győr, és Budapest–Kunszentmiklós-Tass vonalakon. Az új motorvonatokkal nemcsak a szolgáltatási színvonal nőtt, de a vonatok menetrendszerűsége is sokat javult, már meghaladja a 90 százalékot.

elővárosi közlekedés vasút MÁV