A múlt évben a 2010-es 291 milliárd forintról 66 milliárdra esett a MÁV adósságállománya – hangzott el a MÁV tegnapi háttérbeszélgetésén. Ráadásul a 2016-os lefaragás önerőből történt, míg a 2015-ös állami segítséggel, igaz, ez kissé rontotta a vasúttársaság eredményét. A csoport üzleti eredménye 20 milliárd forintról 16 milliárdra csökkent, a pénzügyi eredménye pedig mínusz 5 milliárd maradt.
A szintén csoportszintű árbevétel elsősorban a magyarországi vasúti teherszállítás zsugorodása miatt csökkent 138 milliárd forintról 132 milliárdra. Ezen belül a pályadíjbevétel szerényen erősödött, de az alacsonyabb üzemanyagköltség eladási oldalon kisebb bevételt is hozott. Az igények csökkenésének kedvezőtlen hatását költségcsökkentésekkel mérsékelte a MÁV.
2016-ban 800 milliárd forintról 952 milliárdra emelkedett az általa kezelt állami eszközök állománya. Ezek felügyelete és üzemeltetése érdekében a társaság informatikai fejlesztést hajtott végre, és – mivel az eszközállomány jelentős hányadát a pályák teszik ki – emelt szintű karbantartást előíró koncepciót is kidolgozott. Vonatainak menetrendszerűsége 92 százalékos volt.
A mintegy 36 ezer fős csoport önerőből 3 százalékos jövedelememelést hajtott végre, az idén ehhez már 14 milliárd forintos költségtérítést kitevő állami szerepvállalásra is szükség lesz. A csoport társaságainak száma 2010 óta 45-ről 21-re esett úgy, hogy közben létrejött két leányvállalata is: az egyik a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítására kínai partnerrel alapított vegyesvállalat, a másik a BKV-tól átvett HÉV. A 23 legrosszabb állapotú HÉV-szerelvényt újra cserélné és a szentendrei vonalon használná a MÁV, a maradék 73-at felújítaná. „Az új HÉV-ek vásárlásáról és a járműpark rekonstrukciójáról a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal készítünk koncepciót, döntés még nincs” – válaszolt a Világgazdaságnak Pál László, a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese. „A tram-trainek beszerzésére kiírt, feltételes közbeszerzési eljárásunk sikeres volt, ennek alapján március 8-án a szerződést is aláírtunk a vásárlásról, de mivel a projekt egészét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kezeli, még további, a támogatást érintő döntések szükségesek” – válaszolt Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója lapunk azon kérdésére, hogy hol tart a beszerzés előkészítése, mivel Lázár János miniszter sokallotta a projekt teljes költségét. A rendezvényen elhangzott, hogy a MÁV az idén Szolnokon elindítja az IC plusz kocsik gyártását, az első kocsi decemberre elkészül.
Személyszállító leányvállalata, a MÁV-Start utasainak száma 2013 és 2015 között még esett, majd újból emelkedett. Tavaly 138 milliót szállított a MÁV-Start a 2015-ös mintegy 136 millió után. A 2016-os utasokból több mint 58 millió használta a budapesti elővárosi vonalakat, ez magyarázza, hogy a társaság fejlesztései erre a térségre összpontosulnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.