Ígéretes számokat közölt első féléves gyorsjelentésében a Waberer’s. A vállalat csoportszintű árbevétele 13 százalékkal, 313 millió euróra nőtt az előző év első fél évéhez képest. A csoportszintű EBITDA közel 4 százalékkal, 40,4 millió euróra nőtt, a nettó árbevétel pedig 21 százalékkal emelkedett, 9,2 millió eurót tett ki az idei első hat hónapban. Az eredmények hátterében egyrészt a vállalat organikus növekedése áll, de a cég tulajdonában lévő biztosítótársaság is javított a számokon. Hangsúlyozni kell, hogy a vállalat kiadásai is nagymértékben nőttek: a gépkocsivezetők száma és a kilométerenkénti költség is emelkedett, emellett az uniós üzemanyagköltségek is megugrottak 11 százalékkal, harmadrészt pedig éves szinten 22 százalékkal nőttek az alvállalkozói és a viszontbiztosítási költségek.
A cég legnagyobb üzletága, a nemzetközi fuvarozási szegmens árbevétele 3,5 százalékkal, 235,3 millió euróra nőtt. A növekedés az organikus fejlődés, a 92 százalékos rekordszintű rakottsági mutató következménye, ugyanis ezen a területen nem volt akvizíció. Az üzletág EBITDA-ja viszont 12,5 százalékos csökkenéssel csak 27,6 millió eurót termelt az első fél évben, a vállalat szerint a tavalyi év „orrnehéz” volt, ezért nagyon magas a bázis. A flottáját viszont bővítette a Waberer’s, 120 új szerelvény és 200 új sofőr állt munkába az első fél évben.
A regionális szerződéses logisztika üzletágában 60 millió eurós árbevételt ért el a cég, ez 37,6 százalékos növekedést jelent éves bázison. Az EBITDA 8,9 millió euróra nőtt 6,1 millióról, ez 44,5 százalékos javulás. A kiemelkedő növekedésért a Waberer’s szerint az új, komplex logisztikai szerződések felelnek, a cég közleménye kiemeli a Tescóval és az Audival kötött megállapodásokat. Ebben az üzletágban több mint 100 egységgel nőtt a flotta, több mint 200 fővel pedig a sofőrök száma. A vállalat az egyéb szegmenseiben 24,4 millió eurós bevételt és 3,9 millió eurós EBITDA-t ért el, ez 21, illetve 48 százalékos növekedés az előző év első fél évéhez képest. A bővülés a cég szerint az ügyfélszerzés eredménye, de a Waberer’s ebben az üzletágban tartja nyilván a biztosítótársaságot is, amely csak a tavalyi második negyedévtől szerepel a kimutatásokban, emiatt tehát a bázis is alacsonyabb.
A tőzsdei bevezetésre hivatkozva Lajkó Ferenc vezérigazgató nem nyilatkozott az egész éves bevételi várakozásokról, csak annyit árult el: az éves teljesítményük a saját elvárásukkal összhangban lesz. A lengyel Linkkel kapcsolatos tervekről pedig csak annyit mondott: még az idén átkötik a cég beszerzési rendszerét, hogy kihasználják a Waberer’s erősebb tárgyalási pozícióját. Az értékesítés és az operáció területét idén felmérik, jövőre pedig bekapcsolják a hazai rendszerbe.
Erdélyi Barna vezérigazgató-helyettes a Világgazdaságnak a munkaerőhiányról elmondta: a számukra kritikus területen, a sofőrök piacán nem érzik a hiányt. Úgy vélekedett: idén a sofőröknél 7 százalék körül volt a béremelkedés, a cég fehérgalléros munkavállalói között pedig nagyjából 11 százalékos. Az általános bérdinamikától enyhén elmaradó emelkedésről azt mondta: 2016 elején egyszeri, nagyobb mértékű béremelés volt a járművezetők körében. A lengyel munkaerőpiac állapotáról az akvizíció közelsége miatt nem kívánt nyilatkozni.
A jó eredmények ellenére nem repültek rá a cég papírjaira a befektetők. Az árfolyam napközben alig változott, a forgalom valamelyest ugyan meghaladta a szokásosat, de nem volt kiugró. A lanyha érdeklődésért talán az felelős, Lajkó Ferenc szerint, hogy az idén már nem, csak jövőre képzelhetők el további vállalati akvizíciók a szomszédos országokban. A cégvásárlás viszont az eredmény terhére megy, tehát csökkenti a cég jövőbeni profitabilitását.
Szakértői elemzés a 10. oldalon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.