BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tramtrainpálya lesz, már csak jármű kell

Bár a Szeged és Hódmezővásárhely között járó tramtrainszerelvényekre még nincs aláírt szerződés, a kivitelezés megindulhat. A MÁV Start lehívta a 40 darab emeletes vonatra kötött keretmegállapodás alapján az első 11 szerelvényt a Stadlertől.

Épülhet a Szeged és Hódmezővásárhely közötti villamosvonat (tramtrain) pályájának a két városban lévő része, miután hatályba lépett az a megbízás, amelyet a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) a nyertes konzorciumnak korábban adott. A mostani hír szerint – amelyet a NIF alapján a Fonódó reblog közölt – a Strabag Vasútépítő Zrt. és a Belfry PE Kft. együtt 8,97 milliárd forintért végezheti el a munkát. A kivitelezés indulhatott volna korábban is, de leállt, mivel Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter az illetékeseknek felrótta: a két város közötti pályafelújítás költsége 32,5 milliárd forintra várható, holott eredetileg 13,2 milliárdról volt szó.

A munkának 2019 első felére kell elkészülnie. A Strabag öt, a Belfry két alvállalkozóval dolgozik majd. A Világgazdaság kérdésére a Strabagnál (a NIF-fel kötött titoktartási megállapodásra hivatkozva) nem kívánták közölni, hogy a megbízásból mekkora érték jut az alvállalkozókra, hogyan alakult ki a közel 9 milliárdos vállalási költség, és azt sem, pályáznak-e a beruházáshoz kapcsolódó, további építési feladatokra.

A két város közötti, újszerű kötött pályás összeköttetéshez szükséges járművek szállításával a MÁV-Start Zrt. áprilisban bízta meg a tendernyertes Stadler Rail Valencia S.A.U. társaságot. A spanyolországi gyártótól 8 és opcionálisan további 4 dízel-villamos tramtraint rendelt, ám a szerződés máig nem lépett hatályba. Így egyelőre a Stadler sem kezdte még meg a gyártást, bár nyilván ugrásra kész.

A MÁV-Start nem sokkal előtte 40 darab emeletes villamos motorvonat szállításáról is aláírt egy keretmegállapodást a spanyolországi cég svájci anyavállalatával, a Stadler Bussnang A.G.-vel. Ebből tegnap lehívta az első 11 szerelvényt, egy 60,5 milliárd forintos uniós forrás terhére. Egy vonat 16,7 millió euróba kerül az üzemeltetési készlettel és az oktatási költséggel együtt. Közleménye szerint az első, KISS nevű járművek a legnagyobb forgalmú váci és ceglédi vonalakon állhatnak forgalomba. A 40 vonatot nyolc év alatt, a forráskeret függvényében kell lehívnia.

A továbbiakban alkalmanként legalább 3 vonatot kell lehívnia a Startnak. A később érkező kétszintes szerelvények a Budapest–Újszász–Szolnok- és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös-vonalakon is közlekedhetnek. A MÁV-Start az emeletes motorvonatokat saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani. A korszerű motorvonatok 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemeltethetők.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.