BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtakarítást hozhat a kereskedőváltás

Költségmegtakarítást hozhat a vállalatoknak, ha élnek a kereskedőváltás lehetőségével – nyilatkozta lapunknak Szentirmai Tamás, az MVM Partner Zrt. értékesítési igazgatója. A társaság – tette hozzá – arra törekszik, hogy komplex szolgáltatóként jelenjen meg a piacon, amely képes ügyfelei valamennyi, energetikához kapcsolódó igényét kielégíteni.

Miért célszerű a felhasználóknak a kereskedőváltás kérdésével foglalkozniuk?

A kereskedőváltás az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult felhasználók számára nem kötelezettség, hanem egy lehetőség. Olyan lehetőség, amely révén a meglévő kereskedelmi szerződésnél jobb feltételeket lehet elérni, de legalábbis versenyhelyzetet lehet támasztani a kereskedők között. Azok a nagy-, közép- és kisvállalkozások, amelyek élnek ezzel, a folyamat végén biztosak lehetnek abban, hogy az adott körülmények között az elérhető legjobb kondíciókban sikerült megállapodniuk. Tehát, röviden összefoglalva: azért éri meg a kereskedőváltás kérdésével foglalkoznia minden vállalkozásnak, mert egy pár perces, nem túl bonyolult ajánlatkéréssel, kereskedők versenyeztetésével akár komoly összegeket is megtakaríthat.

Mennyi ideig tart a szolgáltató­váltással kapcsolatos ügyintézés, milyen adminisztrációs teendői vannak az ügyfélnek? Hogyan kell elképzelni a kereskedőváltás folyamatát?

Sokszor találkozunk a fogyasztóknak azzal a félelmével, hogy a kereskedőváltás számos terhet róhat rájuk, vagyis túl sok macerával jár számukra. A valóság ezzel szemben az, hogy az ajánlatkéréshez csak néhány adatot kell megadniuk a vállalkozásoknak, a kereskedők pedig már ezek alapján is viszonylag gyorsan, pár napon belül tudnak ajánlatot adni a jövőbeli szállítási időszakokra. A beérkezett ajánlatok alapján a felhasználó már ki tudja választani azt a kereskedőt, amelyikkel szerződést kíván kötni. A kereskedők – köztük természetesen az MVM Partner is – általában átvállalják a váltással kapcsolatos összes adminisztratív feladatot ügyfeleiktől, amennyiben erre vonatkozóan megbízást kapnak. A szerződni kívánó cégnek csak el kell indítania a folyamatot, a kiválasztott új kereskedő pedig elvégzi a szükséges ügyintézést, például értesíti a korábbi szolgáltatót a váltásról, intézi a változás átvezetését a rendszerben. Ugyanakkor a kereskedőváltás kapcsán az ügyfeleknek is oda kell bizonyos dolgokra figyelniük. Elsősorban az ajánlatkérés előtt alaposan meg kell nézniük az érvényben lévő szerződésüket, hogy az milyen feltételeket tartalmaz a felmondással kapcsolatosan. Fontos tisztában lenni azzal a határidővel, amelyen belül felmondható a kereskedőkkel jellemzően egy vagy két évre kötött hatályos szerződés. Azaz a folyamat megindításakor tisztában kell lenni azzal a pontos dátummal, amely előtt az ügyfélnek jeleznie kell a meglévő kereskedőjének, hogy mással kíván a következő évre, évekre megállapodni. Ez a határidő általában a szerződés lejártát megelőző 30-90 nap, de akár 180 nap is lehet. Ugyanis ha kicsúszik a vállalkozás ebből az időkeretből, akkor a meglévő szerződése automatikusan meghosszabbodik, és az új kereskedő nem tudja átvenni az ellátását. A kereskedőváltással kapcsolatosan az ügyfelek másik nagy félelme, hogy ellátás nélkül maradnak. Ez azonban nem fordulhat elő, már csak azért sem, mert az iparági sztenderd folyamatok kizárják ennek lehetőségét. Mivel a villamosenergia-beszerzés nem földrajzi helyhez kötött, ezért a kereskedőváltás miatt egyetlen fogyasztó sem marad szolgáltatás nélkül.

A potenciális ügyfélkör mekkora hányadát foglalkoztatja a kereskedőváltás lehetősége a tapasztalataik szerint? Nő vagy csökken a piaci vándorlás az évek során?

Először is érdemes tisztázni, hogy mit értünk potenciális ügyfélkör alatt, mert tapasztalataink szerint szegmensenként eltérő a kereskedőváltási hajlandóság. Az 1 GWh alatti éves felhasználású ügyfelek körében relatíve alacsony, kevesen tudják azt, hogy érdemes a szolgáltatóváltással foglalkozni. Az 1–10 GWh/év közötti energiafelhasználású vállalkozások már jelentősen nagyobb arányban élnek ezzel a lehetőséggel, és értelemszerűen a nagy, 10 GWh éves fogyasztást meghaladó cégek szinte mindegyike megversenyezteti a kereskedőket. Természetesen ezen a területen is meghatározó, hogy az ügyfelek milyen tapasztalatot szereztek korábban. Minden évben előfordul, hogy egy-egy bizonytalan háttérrel rendelkező kereskedő cég visszaadja az engedélyét, befejezi a működését, így a vele korábban leszerződött felhasználó hirtelen arról értesül, hogy megszűnik a szerződése, új szolgáltatót kell választania, és csak a korábbinál jellemzően kedvezőtlenebb feltételek mellett tud szerződést kötni. Nyilván ilyenkor csökken az ügyfelek kereskedőváltási hajlandósága. Ugyanakkor, ha valaki elégedett a meglévő kereskedője által nyújtott szolgáltatásokkal, és a bekért ajánlatok alapján sem indokolt a váltás, elképzelhető, hogy már hosszú ideje ugyanattól vásárolja a villamos energiát. Szerencsére az MVM Partner Zrt. esetében ez utóbbi az igaz, alacsony az elvándorlási, vagy inkább pozitív megfogalmazásban: magas az ügyfélmegtartási arányunk.

Az elérhető ár mellett melyek azok a szempontok, amelyek alapján egy adott szolgáltató mellett dönt az ügyfél?

Ahogy az előbb is említettem, a villamos energia ára mellett nagyon fontos a szolgáltató mögött lévő biztos háttér. További szempont lehet a kereskedők közötti választásnál az ügyfélkiszolgálás minősége, módja, a kereskedőváltáshoz kapcsolódó ügyintézés átvállalása. Végül, de nem utolsósorban, érdemes lehet összehasonlítani az egyes kereskedők által az energiaköltség csökkentése, vagy ha úgy tetszik, az energiafelhasználás hatékonyságának növelése érdekében nyújtott szolgáltatások színvonalát, meglétét is. Ügyfelek visszajelezéseiből tudjuk például, hogy mennyire lényeges számukra, hogy ha kapcsolatba szeretnének lépni választott kereskedőjükkel, milyen lehetőségük van erre. Egy telefonszámon próbálkozhatnak a call centerben véletlenül kiválasztott munkatárssal, vagy pedig a hozzájuk dedikáltan kirendelt, általuk ismert ügyintézőjükhöz fordulhatnak bármilyen energetikai kérdésben. Az MVM Partner megalakulása óta ez utóbbi kapcsolattartási módot kínálja a legkisebb ügyfeleinek is. Azt látjuk, hogy az energiahatékonysággal összefüggő szolgáltatások is egyre népszerűbbek, fontosabbak az ügyfelek számára. Ezért az MVM Partner arra törekszik, hogy komplex szolgáltatóként jelenjen meg a piacon, amely képes ügyfelei valamennyi energetikához kapcsolódó igényét kielégíteni. Persze már magát az ajánlatot, illetve a szerződéses konstrukciókat is érdemes alaposan megnézni. Nem ritka, hogy azokat a fogyasztókat, akik csak az árra koncentrálva választanak kereskedőt, meglepetések érik, mert például az aláírt megállapodás lehetőséget biztosít az egyoldalú áremelésre, vagy olyan felmondási feltételeket tartalmaz, amelyek szinte lehetetlenné teszik az újabb kereskedőváltást. Összességében tehát azt javaslom, hogy minden körülményt vegyenek figyelembe a vállalkozások villamosenergia-kereskedőjük kiválasztásakor, a szerződés megkötésekor.

Mekkora a társaság piaci

részesedése, ez milyen irányba változik?

A társaságnak a magyar felhasználói piacon jelentős a részesedése, az MVM Partner a három legnagyobb piaci pozícióval rendelkező kereskedő közé tartozik. A cég tervei szerint természetesen a közeljövőben tovább szeretnénk növekedni.

Milyenek a társaság 2017-es piaci várakozásai?

A jelenleg zajló változások közül kiemelném, hogy 2017 elején megállt az energiahordozókat, illetve a villamosenergia-árakat jellemző korábbi csökkenő trend, majd az árak emelkedni kezdtek. A változást, az árak növekedését nehezen dolgozzák fel a felhasználók, hiszen az elmúlt években nem ehhez szoktak hozzá. „Jó kereskedőként” ebben a helyzetben is partnereinket megértve, velük együttműködve, közösen próbálunk mindkét fél számára elfogadható, optimális megoldásokat találni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.