BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízéves csúcson az újautó-eladások

Az európai újautó-eladások 865 ezerrel tízéves csúcsra értek augusztusban. A Toyota és a Renault növelte leginkább értékesítéseit. A Volkswagen csoport autói is jól fogytak, de egy ötmilliós kínai visszahívás és a dízelbotrány miatti presztízsveszteség is árnyalja a képet.

Tízéves rekordot döntött az újautó-eladások száma Európában. Augusztusban az újautó-értékesítések 5,6 százalékkal 865 ezerre nőttek az előző év azonos időszakához képest az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint. A nagy piacok közül kiemelkedő növekedést mértek Olaszországban, ahol 15,8 százalékkal 83,4 ezerre, illetve Spanyolországban, ahol 13 százalékkal 72,4 ezerre ugrottak az értékesítések. A francia és a német piac is felpörgött, az Egyesült Királyságban viszont 6,4 százalékos csökkenést regisztráltak.

A nagy autógyártók közül szinte mindegyik növelte európai eladásait. A PSA Peugeot-Citroen 79 százalékos növekedése legnagyobb részben persze az Opel/Vauxhall megvásárlásával magyarázható, mert a társaság korábbi márkáit figyelembe véve csupán 7,8 százalékos volt éves összevetésben a múlt havi növekedésük. Ugyanennek az ügyletnek köszönhető, hogy az európai piacról gyakorlatilag kivonult General Motors az egész hónapban mindössze ötvenhárom autót adott el a kontinensen. Ezek valószínűleg olyan amerikai luxusautók voltak, mint a Corvette vagy a Cadillac.

A nagy gyártók közül a Toyota és a Renault eladásai nőttek legnagyobb mértékben, 14,4, illetve 13 százalékkal. A befektetők is kedvezően fogadták az európai értékesítési adatokat, a Toyota és a Renault árfolyama 0,2, illetve 0,4 százalékkal ment feljebb tegnap délutánig. A csaknem tíz százalékkal több autót eladó Fiat Chrysler részvényei iránt még nagyobb volt az érdeklődés, a milánói tőzsdén 1,5 százalékkal lőtt ki a papír kurzusa.

A három nagy német autógyártó közül a Daimler 8,9, a BMW 2,4, a Volkswagen csoport pedig 2,8 százalékkal növelte forgalomba helyezéseit. A részvényárfolyamok csupán 0,1-0,3 százalékkal mentek feljebb tegnap délutánig, de ebben az is szerepet játszhatott, hogy a Volkswagennek Kínában egy helyi partnerével csaknem ötmillió autót kell visszahívnia. Az érintett modellekbe annak idején Takata légzsákok kerültek.

Az sem lehetett érdektelen a német gyártók részvényeseinek, hogy tegnap Angela Merkel kancellár a 67. frankfurti autókiállítás megnyitóján kijelentette: „A német autóiparnak a dízelbotrány után a lehető leggyorsabban vissza kell szereznie szavahihetőségét.” Kiemelte, hogy a szektorban 870 ezren dolgoznak, és évi több mint 120 milliárd euró értéket állítanak elő. „Ahhoz, hogy Németországnak tíz-tizenöt év múlva is jól menjen, erős, innovatív, a munkahelyeket megőrző, a klímavédelmi célok teljesítéséhez hozzájáruló autóiparra van szüksége” – mutatott rá Merkel.

A Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda márka Fabia modellje egyébként 2018-tól már nem lesz kapható dízelmotorral.

Később jön a Tesla kamion

Várhatóan csak október végén mutatják be a Tesla teherautóját – közölte Elon Musk, a cég vezérigazgatója. Ez egy hónapos csúszás a korábbi ígéretekhez képest. Musk egy Twitter-üzenetben hozta nyilvánosságra, hogy a kamion október 26-án debütál majd Hawthorne-ban. A nehéztehergépjármű-piacon az elektromos hajtás a tervek szerint versenyképes lehet a hagyományos dízelmotorokkal, amelyek egy tankolással 1600 kilométert is képesek megtenni. A Tesla az önvezető technológia alkalmazásában is nagy lehetőségeket lát a teherautókkal kapcsolatban. A Reuters augusztusban számolt be arról, hogy a Tesla kifejlesztett egy olyan kamiont, amely hosszú távon képes követni az előtte haladót. A tervek szerint 320–480 kilométer lehet a társaság teherautójának hatótávja. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.