BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új kihívás előtt az európai pénzintézetek

Az Európai Unió második Pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló irányelve, a PSD2 határideje egyre közeledik. Ettől az időponttól a bankok ügyfeleik meghatalmazását követően hozzáférést biztosítanak harmadik felek számára is átutalási és számlavezetési rendszereikhez, Kelet-Közép-Európában a bankok 40 százaléka azonban még nem rendelkezik stratégiával az intenzívebb versenyben való helytállásra – derül ki a Roland Berger legújabb felméréséből, amelybe 50 nagybankot vontak be nyolc kelet-közép-európai országból. A tanulmány szerint a pénzügyi intézmények pozitívan állnak a PSD2-höz, 70 százalékuk magasabb profit realizálását várja az ügyfelek alaposabb megismerése által. A kutatás résztvevőinek háromnegyede gondolja úgy, hogy üzleti modellje jelentős, vagy akár radikális mértékben fog megváltozni.

Több bank már készen is áll stratégiájával, hogy a PSD2 általi lehetőségeket kihasználva új termékeket és szolgáltatásokat vezessen be. A válaszadók közel fele tervezi, hogy harmadik félként is aktívan pozicionálja magát. A cégek fele tervezi a digitalizáció felgyorsítását, több folyamatra való kiterjesztését, új partnerségek kialakítását és az adatkezelés modernizálását.

„A tanulmányból kiderül az is, hogy még a régión belül is eltérő a hozzáállás a PSD2 által jelentett kihívások kezeléséhez” – jelezte Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezető igazgatója. Amíg Magyarországon, Ausztriában és Csehországban a bankok jellemzően pozitívan viszonyulnak az új direktívához, és legtöbbjüknél már folyamatban van az új stratégia kialakítása, addig a román és a bolgár bankok még nem igazán kezdték el a változásokra való felkészülést.

A magyar bankok a legoptimistábbak a PSD2 bevételre gyakorolt hatásaival kapcsolatban: már rövid távon is a bevételek szerény szintű növekedésére számítanak, míg hosszú távon a PSD2-től egyértelműen nagy pozitív hatást várnak. Ezzel együtt a legfőbb kihívásnak a fintechek piacra lépését tekintik. A pozitív várakozások ellenére a válaszadó magyar bankoknak több mint a fele még nem határozott új partnerségek kialakításáról, hogy a PSD2 által jelentett kihívásokra fintech, esetleg más iparági cégekkel közösen vagy egyedül hozzanak válaszlépéseket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.