A marzscsökkenés miatt eshetett az árfolyam
Beck András | A Wizz Air 7,1 millió utast szállított a 2018-as pénzügyi évének harmadik negyedévében, ez 24,3 százalékos emelkedés. A bevételek 24 százalékkal 422,9 millió euróra, a profit pedig 3,6 százalékkal 14 millió euróra nőtt. Ez és az első fél évben elért 288,6 millió eurós nyereség együtt a gyorsjelentésben közölt 265–280 millió eurós éves várakozási sáv felett van. „Ez azt jelenti, hogy a negyedik negyedévben várhatóan 23 millió eurós lesz a mínusz. A szektorban szezonálisan ez a leggyengébb negyedév, ráadásul mi a tervezettnél gyorsabban növekedtünk az elmúlt időszakban a Monarch és az Air Berlin csődje miatt. Kapacitásokat teszünk be a rendszerbe, piaci pozíciókat foglalunk, ami költségekkel jár, de nyárra, mire beindul a szezon, már tudunk ebből profitálni – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a Világgazdaságnak. – Sok légitársaság parkoltatja a gépeit a január–márciusi időszakban, de mi bővítettük a kapacitásokat. A 2018. március 31-én záruló pénzügyi évünk végére a mostani 88-ról 92-re nő a flottánk. Egy évre rá az eredetileg tervezett 106 helyett 112 repülőgépből áll majd a parkunk.” A társaság 2027-ig 281 új Airbusra adott le rendelést, a cseréket is beleszámítva nagyjából háromszázra bővül akkorra a Wizz Air gépparkja.
„Volt már rá példa, hogy a téli negyedévet nullára vagy enyhe nyereségre hozták ki, de most a veszteség valószínűbb, amely a 20–30 millió eurós sávban lehet. Az éves profitcél még így sincs veszélyben. A mostani kapacitásbővítésekkel a következő pénzügyi évben is fenntartható lesz a 24 százalékos növekedés mind az utasszám, mind a bevétel tekintetében” – mondta Tunkli Dániel, a Concorde vezető elemzője.
A Wizz Air EBITDAR-ja, azaz a kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és bérleti díjak előtti eredménye 16,9 százalékkal 104,2 millió euróra nőt, de az EBITDAR-marzs 1,5 százalékponttal 24,7 százalékra esett. A profitmarzs is csökkent, a 3,3 százalékos adat 0,6 százalékpontos mínusz éves alapon. „A marzscsökkenések az ingyenesen a fedélzetre vihető kézipoggyászok miatt következtek be. Ezek a díjak nyilván hiányoznak, de már az összes versenytárs meglépte ezt. A kiegészítő árbevételek emiatt csak 21,6 százalékkal emelkedtek, gyengébben, mint a jegyek eladásából származók, ahol 26,1 százalékos volt a plusz” – tette hozzá Tunkli Dániel.
A Wizz Air árfolyama tegnap délután 1,3 százalékos mínuszban, 3531 angol pennyn állt a londoni tőzsdén, de napközben 4,8 százalékos mínuszban is járt a kurzus. „Az árfolyamesés mögött profitrealizálás állhat, hiszen az elmúlt hónapokban sokat emelkedett az árfolyam. Ehhez járult hozzá, hogy szűkültek a marzsok, ami leginkább a kerozin drágulásával magyarázható. Ez a folyamat egyébként globális, így minden légitársaságot érint, a kérdés, hogy a jövőben a versenytársakhoz képest hogy alakulnak a Wizz Air marzsai” – mondta Kiss Nicholas, az Erste Befektetési Zrt. elemzője.


