A fizetéssel járó adminisztráció csökkentését, a fizetési folyamatok felgyorsítását, valamint az ehhez kapcsolódó pénzügyi ismeretterjesztést és szemléletformálást tűzte ki célul a Készpénzkímélő iskolák kísérleti program, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium a Magyar Nemzeti Bank Pénziránytű Alapítványával, a Mastercard segítségével és a Deloitte támogatásával szervez.
A cél, hogy az iskolák oktatói és diákjai a tanításra és a tanulásra tudjanak koncentrálni, és az iskolai élethez kapcsolódó befizetések átláthatóbbak, gyorsabbak és kényelmesebbek legyenek mindenkinek – mondta Hornung Ágnes. A Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügyekért felelős államtitkára emlékeztetett: a pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó, tavaly ősszel elfogadott kormányzati stratégiában hét fő célt jelöltek meg. Ezek között kiemelt célként fogalmazták meg a korszerű, készpénzkímélő fizetési eszközök használatának ösztönzését és azt is, hogy a pénzügyi ismeretek bővítésének egyik legfőbb területe az iskola legyen. A Készpénzkímélő iskolák elnevezésű kezdeményezés mindkét cél elérését nagyban segíti – mondta az államtitkár.
Hornung Ágnes szerint a projektben több lépcsőfokot azonosítottak, ahol áttörhet az elektronikus fizetés. Egyrészt meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a szülők befizetéseiket (ebédbefizetés, osztálykirándulások költségei) korszerű, elektronikus formában tudják teljesíteni, s ne kelljen a gyerekükkel nagyobb összegeket beküldeniük az iskolába, vagy épp maguknak megoldani, hogy személyesen fizessék be. Legalább ennyire fontos, hogy az intézmény a saját gazdálkodása során is előnyben tudja részesíteni az elektronikus fizetési lehetőségeket – legyen szó akár az intézmény beszerzéseiről, akár az intézménygazdálkodás bevételeiről, például a terembérletek beszedéséről. „Nem lehet cél a teljes készpénzmentesítés, de törekedhetünk arra, hogy a projekt végére az említett iskolákban már általánosan elfogadott legyen az elektronikus fizetés” – mondta az államtitkár.
Pankucsi Zoltán, a Deloitte adópartnere szerint már az előkészületek során számos olyan megoldást találtak, amely akár Magyarországon, akár a világban már működik. A cél tehát ezen best practice gyakorlatok elterjesztése, a lehetőségek kiépítése lehet. Példaként említette, hogy bár az iskolaigazgatók rendelkeznek kincstári kártyával, amellyel a beszerzéseiket elektronikusan tudnák intézni, de ma még egyáltalán nem általános a használata. Ugyancsak jó példák vannak külföldön az ingatlanhasznosításra is. Az Egyesült Államokban vagy épp az Egyesült Királyságban a sharing economy rendszerhez hasonló módon van lehetőségük az iskoláknak kiadni a tornatermeiket vagy épp nyelvi laborukat külső partnereknek, akik a fizetést a rendszeren keresztül tudják biztosítani, és értékelhetik is az iskola által nyújtott szolgáltatásokat. Kevesen tudják, de a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. is tud már elektronikus fizetést fogadni – emlékeztetett Pankucsi Zoltán.
A legszélesebb áttörést természetesen az jelentheti, ha a fiatalokat, a gyerekeket rá tudjuk beszélni az elektronikus fizetésre. Sisa-Molnár Anikó, a Mastercard marketing- és kommunikációs igazgatója szerint a legfontosabb cél a fiatalok szemléletformálása, már csak azért is, mert a gyerekek pozitív tapasztalatai hatással lesznek a szülőkre is. A Készpénzkímélő iskolák esetében ezért az iskolai büfékben megteremtik a bankkártya-elfogadás lehetőségét. A gyerekeknek nem bankkártyát adnak, hanem a szülők által feltölthető pre-paid bankkártyaként funkcionáló karkötőket osztanak ki. Ezeket a gyerekek vélhetően szívesebben hordják majd, hiszen „trendik” lesznek, s nagyobb biztonságot is jelent, hogy egész nap magukon hordhatják, ahelyett hogy klasszikus bankkártyával vagy mobiltelefonnal fizetnének. Hornung Ágnes tájékoztatása szerint a kártyaelfogadást a 2016 őszén a minisztérium által elindított pénzpont (POS) telepítési program keretében oldják meg, ahol a pénzintézetek csaknem 60 ezer automata kedvezményes kihelyezésére pályáztak és kaptak minisztériumi támogatást.
„A projekt jelentőségét az adja, hogy a diákok nemcsak tankönyvből, hanem környezetük pénzügyi megoldásaiból, mindennapi gyakorlatukból is tanulhatnak. Ha az iskolában is találkoznak ezekkel a megoldásokkal, akkor természetesnek fogják tartani, hogy a megszerzett készségeket a későbbiekben másutt is alkalmazzák” – vélekedett Hergár Eszter, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnöke.
A szervezők kiemelt figyelmet fordítanak a tanárok felkészítésére is. „A jelentkező iskolák döntő része a Pénziránytű Iskolahálózat tagja, és az alapítvány folyamatosan segíti információkkal, szakmai anyagokkal a tanárok továbbképzését” – mondta Sz. Pap Judit, a Pénziránytű Alapítvány vezető szakértője.
Az előzetes felmérések alapján a szervezők a pilotprojektbe meghívott középiskolák számát tízről tizenötre emelték, a kiválasztás a következő napokban megtörténik. A cél az, hogy valóban országos legyen a kísérleti szakasz, amely több lépcsőben 2019 áprilisáig tart.
A programba jelentkező iskolák számára a részvétel önkéntes és térítésmentes – a Mastercard a szükséges infrastruktúra biztosítása mellett a pilotprogramban szereplő iskolák teljes wifiköltségét is átvállalta. A szervezők folyamatosan biztosítják a megfelelő szakmai és anyagi támogatást: az iskolák hozzáférést kapnak a programban végzett felmérésekhez, megkapják a szükséges eszközöket és szoftvereket, tájékoztatókat és oktatási anyagokat, a projekt előrehaladása során pedig végig lehetőségük lesz megvitatni a felmerülő kérdéseket. A programhoz kapcsolódó banki partnerek kiválasztása is zajlik.
Kérdések az osztálypénz körül
Az előttünk álló évben a szabályozói háttér módosítására is szükség lehet – utalt a Deloitte szakembere arra, hogy egyelőre bizonytalan az osztálypénzek megítélése. Miután az iskolai oktatás ingyenes, ezért elvben nem kérhető semmilyen hozzájárulás a szülőktől. Ugyanakkor természetes az igény, hogy a diákok kellemes környezetben tanulhassanak, külön programokon vehessenek részt, s ennek extra költségeit is fizetni lehessen, továbbá az is, hogy ezeket a befizetéseket is kényelmesen, készpénzhasználat nélkül, elektronikus úton oldhassák meg a szülők. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.