Minden évben a világ GDP-jének körülbelül a 4 százalékát az ipari katasztrófák emésztik fel. Ez nagyjából annyi pénz, mint amennyit oktatásra fordítunk. Egy, a biztosítótársaságok által készített felmérés szerint, ha ennek a felét, tehát a GDP 2 százalékát kutatásra és fejlesztésre fordítanánk, sok minden kiküszöbölhető lenne, és végeredményben sokkal jobban járna a társadalom – mondta prof. dr. Tóth László (képünkön), a Bay Zoltán Kutatóközpont tudományos tanácsadója, a Miskolci Egyetem tanára a Csodák Palotájában tartott tudományos előadásán. A professzor szerint az egyik legfőbb feladatuk nekik, anyagtudományi mérnököknek, hogy felbecsüljék a szerkezet anyagából, használódásából és a ráható erőkből, hogy nagyjából meddig üzemeltethető. Előadásában azt mutatta be, miért is fontos az országok gazdasága és ipara szempontjából a tudomány.
Minden nagy újítás egy gondolattal kezdődik, amelyet megpróbálnak modellezni, és megpróbálják bebizonyítani az elmélet létjogosultságát. Ebből születik aztán a technológia, amely átültethető az iparba. A vasút klasszikus példáján mindez jól látszik a professzor szerint. A gőzgép felfedezésére és felfutására azért volt szükség, mert termékek és emberek tömegét kellett szállítani nagy távolságokra. Ez az újítás teljesen átalakította az akkori társadalmat. A vasúti közlekedés megindulása után 75 évvel már a világ vasútvonalainak összhossza 800 ezer kilométer volt, évente több mint tízezer kilométer vasútvonal épült. Ez volt valójában az egész fejlődésnek a hajtóereje, mert rengeteg talpfára, mozdonyra, hídra, alagútra volt szükség. Azonban rengeteg katasztrófa is történt: kisiklottak vonatok, eltörtek tengelyek. A gyártó azt állította, hogy az övé a legjobb termék, a megrendelő pedig jogosan reklamált, és az igazság kiderítésére, valamint a jobb termékek előállítására elkezdtek független kutatóintézeteket alakítani – mutatott rá Tóth László.
Tehát az ipari forradalom hihetetlen hajtóereje volt a mérnöki és természettudományok fejlődésének. És a nagy fejlődések mind ilyen időszakokra koncentrálódnak. A tudományos tanácsadó kiemelte, hogy a vasúthoz hasonlóan óriási változást hozott a számítógép, amellyel bármit ki lehet számolni és értékelni. Csak míg korábban a mechanikai technológiai laborokban zajlott a tudományos kutatások zöme, addig ma az anyagtudomány és a nanotechnológia területén tapasztalhatók áttörések. Bár a fejlődés sebessége és iránya változik, örök igazságként kijelenthető, hogy a társadalom, a környezet és a gazdaság nem fejlődhet egymás kárára. Az egyensúly megtartása a fenntartható fejlődés. Tóth László szerint súlyos gond, hogy a természet által évmilliók alatt megtermelt energiát nagyjából másfél évszázad alatt elhasználjuk. Joggal tehetjük fel a kérdést: mi fedezi majd az emberiség egyre növekvő energiaigényét? Felgyorsult a népesedés: míg az 1650-es években nagyjából 550 millióan éltek a Földön, ma már 7,6 milliárdan, és 2050-re ez a szám várhatóan eléri a 10 milliárdot. Ennyi embernek lesz szüksége vízre, élelmiszerre és energiára. Nagyjából az 1980-as évek elején léptük át a határt, azóta többet fogyasztunk, mint amennyit a Föld képes megtermelni, tehát kiraboljuk, nincs egyensúly.
Még Magyarország is háromszor annyit fogyaszt, mint amennyit megtermel. Mindezek miatt 2050-re nagyjából két Földre lenne szükségünk, tehát rendkívül beszűkül az életterünk, ha nem teszünk a változásért. Tóth professzor elmondása szerint minden rendszer válaszfüggvénye egy darabig monoton, tűr, majd elszakad. A kérdés az, hogy ennek melyik szakaszában tartunk éppen. Tehát a kutatások és fejlesztések fontossága megkérdőjelezhetetlen, mert minden változásnak következményei vannak, amelyekre figyelni és készülni kell. Ebben a mai generációnak fontos a szerepe, de a következőnek még inkább az lesz. Hogy elbírják ezt a terhet – húzta alá a professzor –, az oktatáson keresztül lehet megalapozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.