BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ázsia lehagyja a világ többi részét

Élen járnak a digitalizációban az ázsiai és csendes-óceáni vállalatok, s az amerikai és európai országok lemaradása előreláthatóan tovább fog növekedni e téren – derül ki a PwC tanulmányából.

Sokkal gyorsabb ütemben vezetnek be digitális termékeket és szolgáltatásokat az ázsiai és csendes-óceáni vállalatok, mint az amerikai, illetve az európai, közel-keleti és afrikai régió (EMEA) cégei. Amerika és az EMEA-országok lemaradása ráadásul tovább fog növekedni, mivel az ázsiai vállalatok harmada (32 százaléka) tervezi, hogy a következő öt évben érett digitális ökoszisztémát alakít ki, szemben azzal, hogy az amerikai vállalatok 24 százaléka, az EMEA-régió cégeinek pedig csak 15 százaléka nyilatkozott így – derül ki a PwC felméréséből. A megkérdezett vállalatok kétharmada nem rendelkezik világos digitális jövőképpel és stratégiával, amellyel támogatná digitális átalakulását és kultúráját. A tanulmány szerint csupán 27 százalékuk véli úgy, hogy munkavállalói rendelkeznek a szükséges képesítésekkel ahhoz, hogy megállják a helyüket a digitális jövőben. Az ipari berendezéseket gyártó vállalatok előrébb járnak, de a legnagyobb digitális érettségről az autóipari és az elektronikai cégek tettek tanúbizonyságot.

A globális gyártóvállalatok kétharmada nem, vagy éppen csak elkezdte működésének digitalizálását, és a feldolgozóiparban, a fogyasztási cikkek és a gyáripar területén csak néhány cég vált digitális bajnokká. Az ázsiai és csendes-óceáni térség vezető szerepet játszik a digitalizációban. A Pwc felméréséből kiderült, hogy az ottani gyártók 19 százaléka érte el a digitális bajnok státuszt, szemben az amerikai vállalatok 11 százalékával és az EMEA-régió vállalatainak 5 százalékával. A 26 ország 1155 cégvezetője megkérdezésével készített felmérésből az is kiderül, hogy a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása továbbra is kezdeti szakaszban van. A kutatásban globális gyártóvállalatok vettek részt, és osztották meg nézeteiket az ipar 4.0-ról és a digitális működésről.

Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadási területért felelős cégtársa szerint az ázsiai vállalatok a nyugatiaknál sokkal ügyesebben manővereznek a digitalizációt illetően, aminek részben társadalmi okai vannak. A társadalom digitális intelligenciája sokkal magasabb, a munkaerő széles rétegeinél elfogadottabbak a digitális megoldások. Továbbá a még mindig folyamatosan bővülő kapacitások miatt magas a zöldmezős beruházások aránya, amelyeket lényegesen könnyebb az ipar 4.0 megoldások beépítésével megvalósítani, mint a meglévő technológiákat utólag felszerelni. A hazai helyzettel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy Magyarországon folyamatosan zajlanak események ipar 4.0 témában, bár ezek célja egyelőre csak az ismeretterjesztés, a modern technológiákban rejlő lehetőségek bemutatása.

Riba Gábor, a PwC szakértője kiemelte: az egyik oka annak, hogy az autóipari és az elektronikai vállalatok túlszárnyalják más iparágakban lévő versenytársaikat, az ellátási lánc nagyfokú integrációja és a jól összehangolt végpontok közötti tervezés.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.