Az Egyesült Államok exportkorlátozásokat vezethet be a Boeing repülőgép-alkatrészekre, válaszul a Kína által bejelentett, ritkaföldfémek kivitelét érintő korlátozásokra – jelentette be Donald Trump amerikai elnök pénteken.
Sok mindenünk van, köztük egy nagyon fontos dolog: a repülőgépek. Nekik (Kínának) sok Boeing repülőgépük van, és alkatrészekre van szükségük, és sok más hasonló dologra
– válaszolta Trump a Reuters beszámolója szerint a Fehér Házban tartott sajtótájékoztatón, amikor arról kérdezték, milyen termékekre vethet ki az Egyesült Államok exportkorlátozásokat.
A Bloomberg még augusztusban számolt be arról, hogy a repülőgépgyártó tárgyalásokat folytat Kínával 500 repülőgép eladásáról. Ez lenne az amerikai gyártó első nagy kínai megrendelése Trump első elnöki ciklusa óta.
Még ha az üzlet mégsem valósul meg, a Boeing pénzügyi vesztesége valószínűleg csekély lesz
– mondta Scott Hamilton, a Leeham Co. repülőgépipari elemzője. „Ez csak egy kis karcolás a Boeing bőrén.”
Kína historikusan a Boeing megrendeléseinek negyedét adta, ma ez az arány azonban már kevesebb mint öt százalék.
A Cirium légiközlekedési elemző cég szerint a kínai légitársaságoknak jelenleg legalább 222 Boeing repülőgépre vonatkozó rendelésük van. Az ázsiai országban 1855 Boeing repülőgép üzemel. A megrendelt és üzemben lévő repülőgépek túlnyomó többsége a Boeing népszerű 737-es egyfolyosós repülőgépe.
A pótalkatrészek exporttilalma a CFM Internationalt is érintené, amely a GE Aerospace és a francia Safran közös vállalkozása, és amely a Boeing 737 MAX-on használt LEAP hajtóművet gyártja. A GE két nagyobb géptípushoz, a 777-es és a 787-es típusokhoz is gyárt hajtóműveket Kína megrendelésére.
A Boeing európai riválisa, az Airbus a Cirium szerint csak 185 megrendelést kapott kínai ügyfelektől. Az Airbusnak Tianjinben van gyártóüzeme, amely havonta körülbelül négy egyfolyosós A320-as repülőgépet gyárt.
Kína eközben próbálja fellendíteni saját kereskedelmi repülőgépgyártását, elsősorban a COMAC C919-cel, az A320 és a 737 versenytársával. A Cirium szerint a kínai ügyfelek 365 darabot rendeltek a hazai gyártású repülőgépből. Az Egyesült Államok a C919-hez szállított nyugati alkatrészekre vonatkozó export korlátozása jelentősen lelassította a kínai gépek gyártását. Szeptemberig a COMAC mindössze ötöt szállított le abból a 32 repülőgépből, amelyeket a kínai ügyfelek idén várnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.