Magyarország a hetedik helyen áll a vizsgált kilenc kelet-közép-európai ország rangsorában a banki digitalizáció terén – derült ki a Deloitte által Digital Maturity címmel közzétett felmérésből. A bankok digitális érettségét 38 országban vizsgálták, 238 bankot és tíz fintech céget górcső alá véve. Az elemzésbe vont nyolc legnagyobb hazai bank digitális fejlettsége csak a szlovéniai és a lettországi szereplőknél bizonyult jobbnak.
Ahhoz, hogy jelentős változást lehessen rövid idő alatt elérni, nagy innovációkra volna szükség – mondta Mérth Balázs. A Deloitte pénzintézeti szektorának vezetője jelezte, hogy cége értelmezésében a digitalizáció egy evolúciós folyamat, amelyet három nagy szakaszra különíthetünk el, gyakorlatilag a bankszektortól függetlenül is. Az első fázisban egy cég a meglévő, offline működő szolgáltatásait online csatornákra tereli. A második szakaszban a vállalat arra kényszerül, hogy megnyissa az iparági határait, azaz például a bankok esetében együttműködésre lépjen nem pénzügyi szolgáltatókkal (open banking). A harmadik stáció, az evolúciós fejlődés legmagasabb foka (beyond banking), amikor gyakorlatilag megvalósul egy olyan online piactér, ahol az adott cég már nemcsak a saját, de más iparágakból származó lakossági termékeket, szolgáltatásokat is értékesít. Ügyféléletciklus szempontjából vizsgálva a banki érettséget a magyar gyakorlat megegyezik az európaival az onboarding fázisban, emellett megközelítjük az EMEA-térség (Európa, Közel-Kelet, Afrika) átlagát a mindennapi bankolásban és a keresztértékesítésben is. Az információszerzés fázisában magas értékeket értek el a magyar bankok – bár a kapcsolódó szolgáltatások immár commodityvé váltak –, de az ügyféléletciklus utolsó szakaszában szinte semmilyen digitális fejlesztés nem volt tapasztalható a hazai piacon.
Az EMEA-térség bankjainak többsége a digitalizációra, vagyis a hagyományos banki termékek és szolgáltatások internetes és mobilos elérhetőségére helyezi a hangsúlyt, így igyekszik fenntartani a meglévő állapotot: a régi banki világot új csatornákon. Eközben egyre növekszik az arra irányuló nyomás, hogy a szereplők lépjenek be a bankszféra új világába a szabályozások változása, főleg a PSD2 és a fintech cégek által generált verseny miatt. A felmérésben meghatározott digitális bajnokok vezető szerepet játszanak az open banking és a beyond banking szolgáltatásban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.