Világgazdaság

Készül a Brexit utáni időszakra a Wizz Air

 Csaknem kétszázalékos plusszal rea­gált a magyar hátterű Wizz Air árfolyama az utasszám és a kihasználtság növekedésére.

A Wizz Air is megkapta a szükséges engedélyeket a brit hatóságoktól, és tegnap megkezdte működését a 100 százalékban a társaság tulajdonában lévő Wizz Air UK. A londoni tőzsdén jegyzett cég ezzel már a Brexit utáni időkre készül az Egyesült Királyságban. A London központjától 50 kilométerre északra lévő Lutonban található a Wizz Air UK bázisrepülőtere, az első járatuk Bukarestbe repül innen. Az év végéig nyolc új Airbus A320 és A321 típusú gépből áll majd a cég lutoni flottája. A társaság tájékoztatása szerint ez 860 millió dolláros beruházást igényel, és 300 új munkahelyet hoznak majd létre. A Wizz Air és a brit leánycég együttes ülőhely-kapacitása csaknem kilencmillió lesz az idén, ez 14 százalékos bővülés a tavalyihoz képest.

„A Wizz Air UK létrehozása a Brexittel kapcsolatos felkészülési tervünk kulcsfontosságú eleme, de az Egyesült Királyságban folytatott üzleti tevékenységünkben egy természetes lépés is egyben. Ezzel mi vagyunk az első, itt bejegyzett, ultraalacsony költségekkel működő légitársaság. Erős pozíciókkal rendelkezünk az országban, és ezeket a jövőben is ki akarjuk használni Európa legnagyobb utazási piacán” – emelte ki Váradi József, a társaság vezérigazgatója, aki a Reutersnek elmondta: a cég érdekelt abban, hogy csődbe jutott légitársaságok eszközeit megvásárolja. Januárban a konkurens írországi Ryanair is bejelentette, hogy működési engedélyt kér az Egyesült Királyságban, mert fel akar készülni a Brexit utáni időkre.

A repülési résidőket az Európai Unión belüli szabályozás alapján osztják el. Az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépése után új szabályok lépnek életbe. „Nem volt kérdéses, hogy a Wizz Air megfelel majd a Brexit utáni szabályozói feltételeknek, a mostani igazából egy jogi lépés az ehhez vezető úton” – mondta Cinkotai Norbert, a KBC Equitas vezető elemzője. A szakértő szerint a légitársaság árfolyamának emelkedése nem is az új cég megalapításának, hanem annak köszönhető, hogy nőtt az utasszám. A Wizz Air áprilisban 19 százalékkal 2,76 millióra növelte utasainak számát az előző év azonos időszakához képest. Az ülőhely-kapacitás 18 százalékkal 3,04 millióra emelkedett, az ülőhelyek kihasználtsága pedig 0,8 százalékponttal 90,9 százalékra javult. Az elmúlt 12 hónap gördülő utasszáma 24 százalékkal 30,08 millióra nőtt az előző egy évhez képest. A kihasználtság 1 százalékponttal 91,4 százalékra ment fel éves összehasonlításban. „Az utasszám bővülése az első hónapokban 23-25 százalék körüli volt, így a mostani 19 százalékos bővülés enyhén gyengülő ütem, de az egész évet nézve jók a számok. A kilátások nem változtak: a fapadosok általában jobban növekednek, mint a hagyományos légitársaságok, és ebből a Wizz Air várhatóan profitál majd” – tette hozzá Cinkotai Norbert.

A másik nagy európai fapados légitársaság, a Ryanair járatain 12,3 millióan utaztak az elmúlt hónapban, ez éves alapon 9 százalékos bővülés. A kihasználtság 96 százalékos szinten stagnált. Az elmúlt egy év gördülő utasszáma 8 százalékkal 131,4 millióra emelkedett. A Wizz Air árfolyama tegnap 1,9 százalékkal nőtt, a Ryanairé pedig 1,4 százalékkal esett.

Tíz százalékkal nőtt a globális forgalom

A fizetett kilométerek alapján számított légiutas-forgalom márciusban 9,5 százalékkal emelkedett éves alapon. Az erős is alátámasztotta ezt a bővülést, ami az elmúlt egy évben a legnagyobb volt – derült ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adataiból. A kapacitások eközben 6,4 százalékkal növekedtek. Az IATA szerint, bár jók az éves csúcsidőszak kilátásai az északi féltekén, de a magasabb üzemanyagárak miatt emelkedhetnek a jegyárak. | VG

 

Wizz Air
Ezek is érdekelhetik