BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félmilliárd eurót költ innovációs célokra az OMV

Továbbra is a járműhajtóanyag viszi a prímet az ausztriai OMV csoport évi 9,6 millió tonna olaj feldogozására képes schwechati finomítójának termelésében. A létesítmény tavalyi kibocsátásában 40 százalékot képviselt a dízel, 22-t a benzin és 9-et a repülőgép-hajtóanyag.

„A hagyományos üzemanyag töretlen népszerűsége mellett a fajlagosan magas energiatartalma és a viszonylag kis térfogata is szól” – magyarázta Schwechatban újságíróknak Stefan Hölbfer, az OMV finomító-üzletágának igazgatója. Az OMV továbbra is igyekszik a járműmotorokat minél jobban kímélő és minél kedvezőbb más tulajdonságú, szénhidrogén-alapú üzemanyagokat előállítani.

Viszont az igazi pénzt a kibocsátás 10 százalékát kitevő petrolkémiai termékek hozzák. „Ezen belül jelentős a szintetikus gumi alapanyagát is képező, 2014-ben 30 százalékkal bővített butadiénkapacitásunk, a termék előállítását stratégiai partnerünkkel, a Borealisszal optimalizáljuk. Petrolkémiai kapacitásaink a közelmúltban mintegy 10 százalékkal bővültek az Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) 15 százalékának megvásárlásával” – válaszolta a Világgazdaság kérdésére az igazgató. Az OMV által kisebbségben ellenőrzött Borealisszal közös projekt a felvásárolt műanyaghulladék szintetikus olajjá való átalakítása is, amely azután szolgálhat olajfinomítói és műanyagipari alapanyagként is. Mint a tájékoztatón elhangzott, 100 kilogramm hulladékból 10 liter olaj keletkezik a ReOil projekt kísérleti üzemében, amelybe egyebek között az Austrian Airlines légitársaságtól érkező eldobható poharak kerülnek tisztítás és osztályozás után. Az újabb ReOil-egységet már óránként 2000 kilogramm hulladék feldolgozására tervezik. A ReOil egyike az OMV fenntarthatóságot szolgáló innovációinak, amelyekre a társaság – az éves jelentése szerint – 2025-ig 500 millió eurót szán. Akkorra a 2010-es értékhez képest 19 százalékkal csökkentené a karbonlábnyomát.

A schwechati finomító sokféle olaj feldolgozására alkalmas. A tavaly finomított szénhidrogén 34 százaléka kazah eredetű volt, 21,5 százaléka líbiai, de érkezett energiahordozó tucatnyi más forrásból is. Az input 90 százalékához a trieszti kikötőn át jutott a finomító, a többi belföldi termelés volt. Az OMV ausztriai, németországi és romániai finomítói együtt évi 17,8 millió tonna olajat dolgozhatnak fel, átlagos kihasználtságuk 90 százalékos.

Az OMV több mint kétezer üzemanyagtöltő állomásából 197 működik Magyarországon. A bábolnai egységbe a közelmúltban telepítettek két e-töltőberendezést is. „Ezeknél és az OMV hálózatán egy áramtankolás 8 euróba kerül” – mondta a Világgazdaságnak Balogh Tibor, az OMV Hungária Ásványolaj Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság tavaly 68,5 milliárd forinttal 397,7 milliárdra növelte az árbevételét, az adózott eredménye 10,7 milliárd forintról 6,7 milliárdra esett. Az OMV csoport 2018-at 13 százalékos forgalombővülés mellett 22,9 milliárd eurós árbevétellel és 0,8 milliárd euróról csaknem kétmilliárdra ugró nyereséggel zárta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.