Világgazdaság

Jönnek a GYSEV új Siemens mozdonyai

Megkerülhetetlen szereplő kíván lenni a liberalizált vasúti személyszállításban is a GYSEV Zrt., amely lényegében tevékenysége minden területén erősít, partnerével például már vonat-busz bérletet forgalmaz, a nemzetközi korridorokon pedig növelné pályáinak terhelhetőségét. A Világgazdaságnak Kövesdi Szilárd vezérigazgató nyilatkozott.

A nemrég lezárult motorvonat-beszerzéssel milyen gördülőállomány-fejlesztési feladatai maradtak a társaságnak?

A GYSEV Zrt. járműparkja hatalmas modernizáción ment keresztül az elmúlt években. A társaság a meglévő tíz mellé további tíz új, alacsony padlós, modern, kényelmes és biztonságos FLIRT motorvonatot vásárolt. Emellett, elsősorban a vasúti árufuvarozási feladatok ellátására, kilenc új Siemens Vectron mozdonyt is beszerzett. Az új eszközök üzembe állítása után a korábbi vasúti járművek felszabadultak. Hasznosításuk a következő időszak egyik fontos feladata a cégünk számára, szóba jöhet bérbeadási vagy értékesítési konstrukció is. Az is lényeges, hogy az eszközök egy részét megtartsuk magunknak, így megfelelő minőségű tartalék járműpark áll majd a rendelkezésünkre. Hosszú távú feladat, hogy a következő tíz évben a távolsági közlekedésben használt eszközparkját tovább modernizálja a vasúttársaság. Az árufuvarozási feladatok bővülése miatt a GYSEV Cargo Zrt. is vásárol egy Siemens Vectron villamos mozdonyt, a jármű várhatóan ez év végéig érkezik meg Sopronba.

Hol tart az ECTS2 fejlesztés, és melyek a fő idei feladatai? Tartható-e a projekt tízmilliárd forintos kerete?

Az ECTS2 projekt keretében a munka az ütemterv szerint halad, leszállították a rádiós központokat Körmendre és Bükre, megérkeztek a balízok és a balíztartók, valamint a többi szükséges szerelvény, eszköz is. (A balíz – balise, útirányjelző – a vasúti sínpár között rögzített berendezés, a fölötte elhaladó vonattal olyan információkat közöl, amelyek a mozdonyon lévő balízantennával jutnak a fedélzeti berendezés feldolgozóegységéhez – a szerk.) Jelenleg a balízokhoz szükséges kábelezés zajlik, ezután következik a pozícióik feljelölése, júniustól pedig a felszerelésük. Folyik a sorompók előszerelése és a programozásuk is. Még az idén szeretnénk megkezdeni a tesztelést. A projekt ütemterve és a költségkerete a jelen állás szerint tartható.

Mennyire készült fel a GYSEV

a vasúti személyszállítási piac megnyitására? (Bár esélyes, hogy Magyarország e téren uniós derogációban részesül.)

Lehetőségeihez mérten a társaság igyekszik maximálisan felkészülni a vasúti személyszállítást érintő liberalizációra. Tavaly elfogadott stratégiájában is meghatározott irányelv, hogy szeretnénk továbbra is, hosszú távon a térség meghatározó szereplői lenni a közösségi közlekedésben. Egyben határozott célunk, hogy megkerülhetetlen tényezők legyünk a személyszállítási piacon az ágazat tervezett liberalizációja után is. Ehhez erősíteni kell az együttműködést a térség többi szereplőjével, továbbá az ÉNYKK-val és a VOR-ral, a Kelet-ausztriai Közlekedési Szövetséggel. Szeretnénk erősíteni a kombinált termékeinket, ezek határon átnyúló értékesítése is kiemelt szempont. Ugyanilyen lényeges a menetrendek összehangolása és az elektronikus jegyrendszer fejlesztése. A vasúti infrastruktúra nagymértékű fejlesztései, a szolgáltatások színvonalának folyamatos emelése, valamint a gördülőállomány említett beruházásai szintén ezt a célt szolgálják.

Milyen a GYSEV pályáinak minősége európai, illetve magyarországi összevetésben?

Vasúttársaságunk összességében alapvetően jó minőségű pályákat üzemeltet. Nagy sebességű pályaszakaszunk nincs, az általunk kezelt vonalak óránként 100, illetve 120 kilométeres pályasebességre alkalmasak. A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd szakaszon korábban elvégeztük a vasúti pálya teljes rekonstrukcióját. Emellett több szakaszon történtek olyan beavatkozások, amelyek javították a pálya állapotát. Fontos szakaszunk a 8-as vonal, a Győr és Sopron közötti szakasz nagy forgalmat bonyolít le, és nemzetközi hálózat része. Terveinkben szerepel a pályaszakasz teljes vagy részleges kétvágányúsítása, a pályasebesség megemelése óránként 160 kilométeres sebességre. E nagyszabású beruházáshoz azonban még nem rendelkezünk forrással. Terveink között szerepel, hogy az összes olyan vonalszakaszunkon, amely érintett a nemzetközi korridorokban, 22,5 tonnára emeljük a pálya tengelyterhelését, e feltétel csak a felújított Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon adott.

Megfelelő-e a GYSEV-vonatok és a többi közlekedési mód kapcsolódása? Ha nem, mik a teendők?

A GYSEV Zrt. az elmúlt években úttörő szerepet töltött be a kombinált termékek bevezetésében: az ÉNYKK-val kötött együttműködési megállapodásnak köszönhetően több viszonylaton (például Püspökmolnári–Szombathely és Zalaegerszeg–Körmend–Szombathely) válthatók autóbuszos és vasúti utazásra is feljogosító kombinált bérletek. Emellett turisztikai attrakciók (például Bükfürdő), fesztiválok (például VOLT) esetében vezetett be kombinált jegyeket a buszos és a vasúttársaság. Több intermodális csomópontot alakítottunk ki az elmúlt években, többek között Körmenden közös a vasúti-autóbuszos utastájékoztatás és a jegyértékesítés is. Saját fejlesztésű fedélzeti utastájékoztató rendszerünkben is szerepelnek az autóbuszos csatlakozási lehetőségek.

Milyen fő gazdálkodási mutatókkal zárta 2018-at a társaság?

A GYSEV Zrt. a 2018-as évben 12,2 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 531 millió forint adózott eredményt ért el.

Ezek is érdekelhetik