Világgazdaság

E-töltő-dömping a Lidl áruházainál

Újabb lökést ad Magyarország e-autókkal való átjárhatóságának a Lidl által üzemeltetendő csaknem négyszáz töltőpont, miután az NKM gyorstöltői már minden autópályán és főúton elérhetők, ráadásul egyéb szolgáltatók is sorra jelentik be berendezéseik telepítését.

Százhat magyarországi helyszínen összesen 190 elektromosautó-töltő berendezés üzemeltetésére kapott engedélyt a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH) – tudta meg a Világgazdaság. Ez a négy hazai gyártású ABB gyorstöltő esetében egyenként négy töltőpontot jelent, a többinél, az ausztriai Swarco berendezéseknél pedig kettőt, tehát egyszerre akár 372 autó is vételezhet áramot a hazai Lidlnél. Igaz, a piaci igény egyelőre jóval kisebb annál, mint amekkora kielégítésére a társaság felkészült, ám a szabályozás arra kötelezi a kiskereskedelmi hálózatokat, hogy adott határidőre adott számú töltőt telepítsenek a parkolóikban. E kötelezettség teljesítésének ütemezése, illetve a berendezések elvárt száma attól függ, hogy mekkora lélekszámú településen működik az adott üzlet vagy áruház, továbbá, hogy mekkora a területe. A Lidl engedélyében parkolónként egy vagy két töltő szerepel. A társaság egyébként már 2016 őszén jelezte, hogy két fővárosi áruházánál elektromos töltőállomást épít ki csaknem 19 millió forintból, e két egység címe szerepel a mostani listáján is.

A jogszabályban szereplő határidőkből kettő már lejárt: január 1-jéig minden 1500 négyzetméteresnél nagyobb áruház parkolójában meg kellett jelennie két berendezésnek száz férőhelyenként, illetve ugyanennyinek minden olyan üzlet parkolójában, amely 50 ezer lakosúnál nagyobb településen működik. Nem tudni, hogy ez hány töltőt jelent, és az sem ismert, hogy az érintettek milyen arányban teljesítették a kötelezettségeiket, illetve, hogy a késlekedőket fenyegeti-e szankció, ugyanis a Világgazdaság ezzel kapcsolatban (május elején) feltett kérdéseire az illetékes Miniszterelnökség nem válaszolt. Mindenesetre a múlt év végéig a MEKH összesen 570 töltőállomás létrehozására és üzemeltetésére 23 kérelmezőnek adott engedélyt. Ebből december 31-ig 332 töltő készült el, de azóta szinte naponta érkezik hír újabbak átadásáról. A kérelmezők köre nagyobb annál, mint amelyeknek kötelező töltőt telepíteniük.

Az elektromobilitás elterjesztésének feltétele a töltők olyan sűrű telepítése, hogy az egymáshoz legközelebbi berendezések közötti távolságot egy e-jármű biztonsággal megtehessen egy feltöltéssel. E téren az E.On volt a hazai úttörő, amely az M1-es autópálya mentén, illetve az M7-esen, Budapest és a Balaton között már évekkel ezelőtt megteremtette az átjárhatóságot. Három hete újabb mérföldkő volt, amikor az állami NKM Mobilitás Kft. az autópályákon és főutakon működő villámtöltőivel teljessé tette az általa kínált országos lefedettséget. A társaságnak jelenleg 86 nyilvános töltőn összesen 177 töltési pontja van. Áttörésnek számít az is, hogy a szintén állami e-Mobi Kft. a május végi határidőre telepítette a vállalt 330 töltőt.

Továbblépett az egyik felhasználó

Az elektromos járművekkel autómegosztó szolgáltatást kínáló GreenGo kedvezményes parkolási díjú zónái már elérhetők a budaörsi nagy áruházaknál is. Közleménye szerint egyórás vásárlás alatt 300 forintért várakozik az autó, míg a kedvezményes zónákban mostantól – alapcsomag esetén – percenként 5 forint, a minimálcsomagnál 8 forint a díj. | VG

 

Ezek is érdekelhetik