BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eddig negyvenmillió forint a légitársaságok ez évi bírsága

A fogyasztóvédelmi hatóság – az utasok védelmében – kiemelt figyelmet fordít a légitársaságokra. Eddig 84 eljárást indított a már lezárt ügyekben, és közel 40 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kirótt a légicégekre – válaszolta Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára egy írásban feltett kérdésre a parlament honlapján. A hatósági ellenőrzések és további 157 fogyasztói kérelem alapján indított eljárás elsődleges oka a járatok késése és törlése volt, de előfordult panaszkezeléssel és visszautasított beszállással kapcsolatos probléma is – tette hozzá az államtitkár. A légitársaságok egyébként a döntések ellen többször fellebbeztek, vagy bírósághoz fordultak, s az eljárások nagy része még nem zárult le. Nem lehet általánosítani, de úgy tűnik, a fapados légitársaságok kerültek többször terítékre a járatkésések vagy az utasok nem megfelelő tájékoztatása miatt. Július végén állapodott meg a Gazdasági Versenyhivatal és a Wizz Air arról, hogy a légicég negyedmilliárd forint kompenzációt fizet az utasainak a Wizz Flex szolgálatatásai miatt. A kompenzációt 2010-ig visszamenőleg fizeti ki a diszkont-légitársaság, csaknem 120-220 ezer ember részesülhet jóváírásban, az összeget utasonként 8,3 euróban határozták meg. Májusban a Wizz Air Hungary Zrt. kapott fogyasztóvédelmi büntetést, akkor 20 millió forintra rúgott a bírság összege. A Ryanairt pedig arra kötelezték – szintén májusban –, hogy ezentúl minden olyan esetben fizessen 250 eurós kártalanítást az utasainak, amikor a járatai törlését, késését vagy a beszállás visszautasítását nem rendkívüli körülmény okozza. Cseresznyés Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy az utasok az ITM-ben működő magyar Európai Fogyasztói Központhoz (EFK) is fordulhatnak panaszaikkal, mivel az EFK nemcsak a járatkésés, járattörlés vagy visszautasított beszállás miatt, hanem bármilyen más panasszal, például poggyász- és foglalási gondokkal, valamint a fapados légitársaságok pluszszolgáltatásait érintő problémákkal is foglalkozik. Az EKF – külföldi társközpontok bevonásával – sikeresen rendezte az utasok panaszainak többségét, 2018-ban 28 millió forint, 2019-ben pedig eddig már 32 millió forint értékben segítette a hazai és uniós utasok kártalanítási és egyéb vagyoni igényeinek érvényesítését. A fogyasztóvédelem honlapján felhívják a légi úton közlekedők figyelmét, hogy ha egy járatot töröltek, vagy jelentős késéssel indul, akkor a kártalanítás összege távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.