Világgazdaság

Előfinanszírozással mehetnek a nyelvi kurzusokra a gimnazisták

A jövő év elején már megnyílik az az online felület a Tempus Közalapítványnál, ahol jelentkezni lehet a kéthetes intenzív nyelvi kurzusokra – mondta a Világgazdaságnak Bartos Mónika, a magyar diákok külföldi nyelvi kurzusainak szervezéséért felelős miniszteri biztos.

Szeptember közepén küldte ki a Tempus Közalapítvány a gimnáziumoknak és szakgimnáziumoknak a tájékoztatót a 2020-tól igényelhető külföldi nyelvi kurzusokkal kapcsolatban. Meddig kell jelezni az oktatási intézményeknek, ha részt kívánnak venni a programban?

Az igények előzetes felmérése zajlik. Október 10-ig várjuk annak a 718 iskolának a visszajelzését, amelyek megkapták a levelet. Nemcsak államilag fenntartott, hanem egyházi és magániskolákat is értesítettünk. Arra vagyunk kíváncsiak egy online kérdőív segítségével, hogy melyik iskola szeretne diákcsoportot indítani, melyik nyelvi terület érdekli őket, hova utaznának, valamint hogy külföldi partneriskolával együttműködve vagy nyelviskolák kínálatával élve oldanák meg a csoportos utazást. Ezenkívül a fiatalok egyénileg is élhetnek a külföldi nyelvtanulási program adta lehetőségekkel. Szeretnénk, ha a gimnáziumok még ebben a hónapban felmérnék – a szülőket és a diákokat megkérdezve –, hogy körülbelül hányan tervezik jövő nyáron a nyelvtanulásra fókuszáló utazást. A jelenleg kilencedik és tizenegyedik évfolyamra járó, gimnáziumban és szakgimnáziumban tanuló, nappali tagozatos diákok utazhatnak majd a kéthetes (tíz munkanapos) nyelvi kurzusra, négy nyelvterületen. A külföldi nyelvtanulási lehetőség az angol, a német, a francia és a kínai nyelv gyakorlását teszi lehetővé anyanyelvi környezetben, a célországok pedig az Egyesült Királyság, Írország, Málta, Franciaország, Németország, Ausztria és Kína. A kínai nyelv specialitása miatt a Magyar-Kínai Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium tanulói számára, csak meghívásos alapon, szervezett keretek között és csoportosan utazva nyitjuk meg a lehetőséget.

Mennyit szánnak erre a célra a jövő évi büdzsében?

A költségvetésben harmincötmilliárd forint van betervezve. Ha szükséges, megemeljük az összeget.

Elég ennyi idő, hogy az iskolák felkészüljenek egy ilyen programra?

Véleményem szerint igen. November, december környékén megnyílik egy olyan felület, ahol tájékozódhatnak a szülők és a diákok, valamint a kísérő nyelvtanárok a nyelviskolák kínálatáról, eldönthetik, hogy hova utaznának szívesen. Az érintett országok nagykövetségeit és nyelvi intézeteit kértük fel arra, hogy segítsenek a nyelviskolákat megtalálni. Eddig 1200 nyelviskolai ajánlás érkezett, mindegyik akkreditált, minősített. Közülük 750-nel vettük fel a kapcsolatot, mert nekik van olyan programjuk, amely a magyar diákoknak leginkább megfelel. Arra számítunk, hogy a fiatalok 80-85 százaléka angol nyelvterületre szeretne majd menni. Jövő év januárjában, februárjában nyílik meg a Tempusnál az az online felület, ahol jelentkezni lehet.

Hogyan lehet majd utazni ezekre a kurzusokra? Akár egy fapados repülőgép is beleférhet a költségekbe?

A program lehetőséget kínál arra, hogy a diákok csoportosan vagy egyénileg utazzanak. Ha csoportosan vágnak bele, akkor két lehetőség áll az iskolák előtt. Ha az intézménynek van külföldi partnerintézménnyel kapcsolata, akkor kialakíthat egy olyan programot, amely elsősorban a nyelvtanulásra, a nyelvi kompetenciák fejlesztésére fókuszál, és akkor intézményközi keretek között valósul meg a kiutazás. A másik lehetőség pedig, hogy ha például az Egyesült Királyságban nincs partneriskolával kapcsolata a hazai oktatási intézménynek, akkor egy helyi nyelviskola kínálatával élve nyelvi kurzusra is elviheti a diákokat. Csoportos utazás esetén a csoport minimumlétszáma nyolc fő. Ha egy iskolából nem tudják kiállítani a kívánt létszámú csoportot, akkor a fenntartó, állami intézmények esetében a tankerület, dönthet úgy, hogy több iskolából állít ki csoportot. Ha pedig az iskola nem szervez csoportos utazást, vagy ha a fiatal örömmel vállalkozik rá, egyénileg is van lehetősége részt venni a programban. A nyelviskolai kurzus, illetve a nyelviskola által kínált csomag díját – amely a tanfolyam, az ellátás, a szállás és sok esetben a transzfer díját is tartalmazza – minden esetben a Tempus utalja a nyelviskolának. A vonat-, busz- vagy repülőjegy árát a kiegészítő megélhetési támogatással, azaz a zsebpénzzel együtt a családoknak utalják.

Mi történik akkor, amikor egy diák vagy egy iskola jelentkezik a kéthetes kurzusra?

A Tempus csak a diákok jogosultságát vizsgálja: valóban kilencedik vagy tizenegyedik évfolyamon tanulnak-e, tanulják-e az iskolában az angol, a francia vagy a német nyelvet, a szülők, gondviselők tettek-e beleegyező nyilatkozatot? A fiataloknak egyénileg – iskolai csoport esetén a kísérő tanárnak – fel kell venniük a kapcsolatot a kinti nyelviskolával. Ha a nyelviskola visszaigazolja, hogy fogadja a diákot vagy a csoportot, ezt a fogadó nyilatkozatot kell eljuttatni a Tempusnak. Ekkor a Tempus kiértesíti a pályázót a pozitív elbírálásról, és azonnal utalja a külföldi nyelviskolának a kurzus, a nyelvi csomag árát.

Milyen megoldást választottak a tanfolyamok finanszírozásához?

Az előfinanszírozás mellett döntöttünk, amely átalány jellegű lesz. Azért nem lesz tételes a költségelszámolás, hogy ne okozzunk felesleges adminisztrációt a családok számára. A program személyenként kétezer eurós (azaz mintegy 670 ezer forintos) ösztöndíjjal kalkulál, vagyis több százezer forintos terhet veszünk le a szülők válláról. Azon dolgozunk, hogy országonként és régiónként súlyozzuk a költségeket, hiszen nem mindegy, hogy Ausztriába megy a diák, és a szülei viszik ki autóval, vagy Máltára utazik repülővel. A program biztosítja az utazási, az ellátási és a külföldi nyelviskolai díjakat, a kötelezően kötendő biztosítás díját, és valamennyi zsebpénzt is tartalmaz. Ez a kiegészítő megélhetési támogatás arra szolgál, hogy ne terheljük a családokat például a helyi tömegközlekedés költségeivel. Vagy elképzelhető, hogy a diáknak a nyelviskolában vennie kell egy újságot a nyelvórára, de az is előfordulhat, hogy több élelmiszerre van szüksége. Vagyis a váratlan kiadásokkal járó költségeket is igyekszünk fedezni. Nyolc diákkal mehet egy-egy kísérő tanár, akinek a költségeit természetesen szintén fedezi a program. A diákok ösztöndíja célzott támogatás, a szülő felelősséggel tartozik azért, hogy valóban a külföldi nyelvi programra fordítsák az összeget. Tudjuk, hogy előfordulhatnak váratlan helyzetek, betegség, amelyek az utolsó pillanatban megakadályozzák az utazást. A vis maior esetekre vonatkozó szabályokat a szerződés részletezi majd.

Technikailag hogyan történik a pályázatok benyújtása?

A Tempus Közalapítvány honlapján, egy online felületen kell majd pályázni. Úgy tervezzük, hogy a nyelviskolák közül egy legördülő menüből tudják majd a diákok kiválasztani a leginkább tetszőt. A csoportosan megvalósított program esetében az utazást az iskolának, egyéni programban való részvétel esetében pedig a diáknak kell majd megszerveznie. Az utazási költséget előre megkapják a családok, nekik kell eldönteni, hogy milyen módon oldják meg a kiutazást.

A pályázatoknál a gyorsaság lesz a döntő? Ki az, aki mehet majd, és ki az, aki nem?

Mi csak a jogosultságot vizsgáljuk, tehát mindenki mehet, aki jelentkezik, és megfelel a kritériumoknak. A 2019–2020-as tanévben ilyen száznegyvenezer diák, a fele kilencedikes, a másik fele pedig tizenegyedikes. Fontos megjegyezni, hogy például a B2-es komplex nyelvvizsga megléte nem zárja ki a diákokat a programból. A Tempus oldalán lesznek felkészítő anyagok is, ahol a szülők és a diákok is tájékozódhatnak a részletekről.

A diákok külföldi programja hogyan alakul? Csak a nyelvi képzésre fókuszálnak?

A hétvégi megérkezés után a nyelvtanfolyam szinte mindenhol hétfőn kezdődik. Heti 15–20 nyelvi órát töltenek a fiatalok a nyelviskolában, attól függően, hogy 45 vagy 60 perces tanórákról van szó. Délutánonként különböző kulturális vagy sportprogramokra lesz lehetőség, hétvégén egy-egy kirándulást is szerveznek a kinti nyelviskolák. Kifejezetten kértük őket arra, hogy a magyar diákokat nemzetközi csoportokba osszák be, mert szeretnénk elkerülni, hogy csak egymással beszélgessenek magyarul. A program adta lehetőségekkel a nyári szünetben lehet élni. Ez alól csak az kivétel, ha a magyar iskola a kéthetes nyelvi programot egy célnyelvi országban lévő partneriskolával valósítja meg. A partneriskolai keretek közötti nyelvi együttműködésre április 1-jétől november 1-jéig lesz lehetőség.

A kéthetes nyelvi kurzus végén kérnek-e valamiféle összegzést?

A programban való részvételt a fiatalok a kinti nyelviskola által kiadott igazolással tudják majd a Tempusnál bizonyítani. Ezen túlmenően a Tempus online felületén a diákok véleményére is kíváncsiak leszünk. Például arra, hogy mennyire voltak megelégedve a nyelviskolával, a szállással, a szabadidős programokkal. Ezenkívül néhány szóban össze kell majd foglalniuk, hogy miben fejlődtek a kint töltött idő alatt. Azt szeretnénk, hogy a diákok a legjobb minőségű képzést kapják, ezért amelyik intézménynél elégedetlenséget tapasztalunk, azt az iskolát nem fogjuk a következő évben ajánlani a diákoknak.

A program keretében hetente

15-20

nyelvi órán vehetnek részt

a fiatalok

Bartos Mónika nyelvi képzés külföldi nyelvtanulás
Ezek is érdekelhetik