BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fejér könnyen túlélné a válságot: nem csak az autóiparra építettek

Fejér Magyarország egyik legiparosodottabb megyéje. Az itt élők átlagkeresete az egyik legmagasabb az országban, és még ennek a megyének is van olyan része, amely felzárkóztatásra szorul. A gazdaság ugyanakkor változatos és ellenálló.

A megyénk gazdaságának nagy ereje, hogy nagyon vál­to­zatos: a vállalkozások több alapra építettek, és így viharálló a szerkezet – mondta Ra­detz­ky Jenő, a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.

Fejér a Nyugat-Dunántúl megyéi­hez hasonlóan erősen iparosodott. Nem érezték meg a német ipar válságát?

Fejér megye gazdaságára – mint az országban mindenhol – jellemző a duális szerkezet. Vagyis a multinacionális tőke jelen van az iparban és a kereskedelemben egyaránt, de erős a magyar vállalkozói tőke is, többé-kevésbé a kis- és középvállalkozásokban. Lényeges különbség az ország többi fejlett ipari régiójához képest, hogy a külföldi befektetések nem koncentrálódnak az autóiparra: több iparágban is világszínvonalú termelést folytatnak. Fémipar, szerszámgyártás, hadiipar, globális gyártás... és még sorolhatnám a fejlett technológiájú tevékenységeket. Jellemző továbbá, hogy a rendkívül sok innovációval felvértezett beszállítói kör diverzifikált termelést folytat. Az elmúlt évben felmérést végeztünk ebben a körben, megvizsgáltuk, hogy egy autóipari visszaesés hogy érintené őket. Az eredmény: a vállalatok többsége több lábon áll. Az autóipari beszállítás mellett a szerszámgyártásban, gyógyszeriparban, hadiiparban, repülőgépiparban, vasúti eszközök gyártásában is érdekeltek. Az autóiparnak erősebben kitett cégek is igyekeztek több stabil iparág beszállítójává válni. Ezért a megye gazdasága – véleményünk szerint – válságállóbb, mint a kizárólag egy autótípus gyártására koncentrálódó térségek.

Igen magas a foglalkoztatottság, a munkanélküliségi ráta ugyanakkor országosan közepes.

A megye viszonylag kis terüle­te ellenére markánsan megosztott az ipar fejlettsége tekinteté­ben. Az M7-estől északra fekvő területek és az autópályától délre fekvő területek úgynevezett mezőföldi része között rendkívül jelentős fejlettségi különbség van. Mór, Bicske, Székesfehérvár munkaerőhiánnyal küzd, de a megye déli térségében a munkanélküliség az országos átlagnál magasabb. Több tucat autóbusszal szállítják naponta a munkásokat Székesfehérvárra délről. A dél iparosítása nagyon lassan halad. Bár ez a terület munkaerőtöbbletet biztosít, jellemző a külföldi vendégmunkások szezonális alkalmazása is. Természetesen jól szervezetten és maximálisan legálisan.

Fejér azon hat megye között van, ahol lassul a népességfogyás.

A szokásosnál magasabb az átlagfizetés, és a munkáltatók stabil, kulturált munkahelyeket biztosítanak. Vonatkozik ez a multikra is, de főleg a magyar tulajdonú kis- és közepes vállalatokra jellemző a családbarát, továbbképzést és szociális ellátást biztosító munkahely.

A beruházásokban az országos átlagnál 10 százalékkal alacsonyabb egy főre jutó összeg is elegendő volt az országos negyedik helyre a megyék közt. Budapest húzza fel erősen az átlagot, de nem kapnak aránytalanul kevés beruházást még a legjobban teljesítő megyék is?

Az autóiparra jellemző óriásbe­ruházás a megyében most nincs, a beszállítók és globális gyártók a szakképzett munkaerő hiánya miatt a további fejlesztéseket megfontolják. Véleményem szerint ez a folyamat az ipar 4.0 (a negyedik ipari forralom) előrehaladtával meg fog változni: az élőmunkát kiváltó robotizáció és a munkaszervezést és költséghatékonyságot segítő digitalizáció nagyobb beruházásokat igényel. Összességében, Fejér megye gazdasága a nagy törést okozó rendszerváltás után töretlenül fejlődik, és jól használta ki a nagy szocialista iparvállalatok összeomlásával felszabaduló szakképzett munkaerőt, a gazdasági kapcsolatokat, a természeti és infrastrukturális adottságait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.