Világgazdaság

Fekete nap az európai fapadosoknál

Méretes árfolyamzuhanást mutattak a hét első napján az európai fapados légitársaságok. A koronavírus európai terjedése tovább csökkentheti az utazási kedvet és hajlandóságot. Az igazi pofon a főszezonban érheti majd a szektort.

T öbb mint 9 százalékos eséssel 40 font közelébe zuhant tegnap a magyar hátterű Wizz Air árfolyama Londonban, de a fapados légitársaságok európai piacvezetője, a Ryanair részvényei még ennél is nagyobb, majd 12 százalékos mínusszal reagáltak a koronavírus terjedésével kapcsolatos hét végi fejleményekre. Árfolyama egészen a 13,5 eurós szintig süllyedt. A Ryanairt a forgalmi listán követő EasyJetnél 15 százalékos, míg a harmadik Norwegiannél 7,8 százalékos árfolyamveszteséget hozott a hétfő az általános eladási hullám közepette. A néhány napja Olaszországban is megjelenő, majd rohamosan terjedő koronavírus a terrortámadásokhoz hasonló hatást vált ki a tőzsdén jegyzett légi közlekedési társaságoknál. Az ilyenkor törvényszerűen csökkenő utazási kedv egyenes következményeként a befektetők elfordulnak a légitársaságok papírjaitól, hiszen a kisebb forgalom a bevétel és a profit visszaeséséhez vezet.

Bukta Gábor, a Concorde elemzője az időzítés fontosságára is felhívta a figyelmet. Mint lapunk érdeklődésére elmondta, sokan épp ezekben a napokban tervezik meg a nyári vakációjukat, amelyhez repülőjegyet is foglalnának Az egyre terjedő vírus miatt azonban óvatosabbá válhatnak és elállhatnak utazási szándékuktól. A légitársaságok a most jelentkező pánikközeli hangulatnak a forgalomra és az üzletmenetre gyakorolt hatásait nyáron érezhetik meg igazán – hangsúlyozta a szakértő. Kiemelte azt is, hogy februárban még vélhetően nem okoz majd visszaesést a fapados társaságok forgalmában a koronavírus. Ezt azzal magyarázza, hogy bár már most több európai tömegrendezvényt lemondtak – a barcelonai mobilexpót például százezer vendég kereste volna fel –, a légi közlekedésre nem rendeltek el

Európán belüli korlátozásokat, ezért a már korábban lefoglalt és kifizetett, de fel nem használt jegyek árát nem kell visszaadniuk a légitársaságoknak. A szemszögükből ezek megvalósult utaknak számítanak, s javítják a teljesítményüket.

Januárban még nyoma sem volt visszaesésnek a fapados légitársaságok forgalmában, igaz, akkor még leginkább kínai problémaként kezelték a koronavírust az európai befektetők. Ezért a Wizz Air utasforgalma a múlt hónapban közel negyedével nőni tudott, vagyis az egy évvel korábban regisztrált 2,5 millió utasnál most csaknem 600 ezerrel szállítottak többet. Közben a dublini székhelyű Ryanair 5 százalékkal több, mintegy 11 millió utast szállított. A Wizz Air kihasználtsága 90,2, a Ryanairé 92 százalék volt januárban.

A jelentősebb ázsiai kitettséggel rendelkező európai légitársaságok helyzete az elmúlt néhány napban tovább romlott. Az Air France például Kína mellett Dél-Koreába és Thaiföldre is repül, s most járatai tömeges törlésére kényszerül. Emiatt büntetik a befektetők: részvényei két-három kereskedési nap leforgása alatt értékük egyötödét elvesztették a párizsi tőzsdén. Szakértők szerint, ha tovább romlik a helyzet, és viharos gyorsasággal terjed a kontinensen is a koronavírus, akkor a befektetők továbbra sem kímélik majd a légitársaságok papírjait. Közben a Magyar Utazási Irodák Szövetsége is beszámolt arról, hogy minimális számban, de a magyarok is mondtak már le utakat a járvány terjedése miatt.

Mindennapossá váltak a járattörlések. A fapados légitársaságoknál abban bíznak, hogy a nyári főszezonra nyoma sem lesz a járványnak

fapados koronavírus a repülésben Ryanair Wizz Airt
Ezek is érdekelhetik