Koncsek Rita | Heteken belül megjelenik az elektromosautó-vásárlásokra kiírt új támogatási program, amelynek célja, hogy a kisebb és olcsóbb e-járművek az eddiginél nagyobb támogatást kapjanak – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára. A vásárlási támogatás mellett felülvizsgálják a zöld rendszámhoz kapcsolt támogatási rendszer újraalakítását is. Az államtitkár az új e-autó-pályázatokon igényelhető támogatás konkrét nagyságát egyelőre nem közölte, de azt elmondta: luxusnak tartják, hogy nagy értékű autókat támogassanak a szűkös forrásokból. Egyébként 20 millió forint volt az értékhatár az e-autók vásárlásának támogatásakor.
Az államtitkár szerint az eddigi pályázatok sikeres voltak. Februárig háromezer pályázat érkezett be több mint hárommilliárd forint értékben. „A legutóbbi kiírásnak köszönhetően 2800 új zöldautó jelent meg az utakon. A pályázók nagyjából fele magánszemély és fele cég” – válaszolta a Világgazdaság kérdésre Kaderják Péter. Elmondta, hogy szeretnék folytatni a tárgyalásokat a nagyobb közszolgáltatókkal is a gépjárműparkjuk zöldítéséről.
Ez év januárjában már 16 ezer zöld rendszámú autó volt forgalomban Magyarországon, ezeknek a fele tisztán elektromos meghajtású. Egy év alatt több mint 60 százalékkal nőtt a zöld rendszámú autók száma, ezért – emelte ki az államtitkár – nagy hangsúly kerül az elektromos töltők infrastruktúrájának a fejlesztésére is. A jövőben minden új építésű társas- és irodaházban lehetőség lesz e-töltők kialakítására, de ehhez még módosítani kell a szabályozást. A töltőhálózat bővítése keretében tavaly 60 településen 170 töltőoszlop létesült. Míg 2013-ban összesen 63 hazai e-töltő állt rendelkezésre, ma már tízszer több, azaz 670.
Kaderják Péter kitért arra is, hogy a magyarországi energiapolitika kiemelt célja a közlekedés zöldítése is, mert a károsanyag-kibocsátás csaknem egynegyedéért a közlekedés, főként a közúti közlekedés felelős. Határozott cselekvés nélkül 2030-ra a közlekedés fogja a legtöbb üvegházhatású gázt kibocsátani. A hazai járműállomány átlagos kora magas, ráadásul fennáll a veszélye, hogy a nyugat-
európai országokból az ottani szabályok szigorodása miatt az eddiginél is több erősen szennyező jármű érkezik az országba. A tervezett importkorlátozásra azért van szükség – mondta az államtitkár –, hogy Magyarország nem váljon roncsautó-lerakattá.
Egy év alatt több mint
60
százalékkal nőtt
a zöld rendszámos
autók száma
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.