Hogy alakultak a SPAR 2019-es pénzügyi mutatói?
Tavaly 10 százalékos növekedéssel 679,6 milliárd forintos bruttó forgalmat értünk el. Tatán 4,2 milliárd forintból épült hipermarket, emellett két új szupermarket nyitotta meg a kapuit, további 14 üzletet pedig felújítottunk. A vállalat franchise-hálózatának éves bevétele elérte az 56 milliárd forintot, a Regnum Húsüzemé pedig a 40,9 milliárdot. Az év végén összesen 572 áruház tartozott a cégcsoporthoz: 348 SPAR és City SPAR szupermarket, 34 Interspar hipermarket, valamint 190 franchise-üzlet.
Ekkor még nyoma sem volt a koronavírusnak, 2020-ban viszont a járvány írja a szabályokat. A pánikvásárlások első rohama óta mit tapasztalnak?
Márciusban néhány napig a karácsonyt idézte a volumen, az áprilisra viszont rányomta a bélyegét, hogy forgalmi szempontból elmaradt a húsvét, nem úgy fogyott a sonka és a csokitojás, mint a korábbi években. Májusban már látszott az óvatosság, érezhetően sokan tartanak attól, hogy megváltoznak a jövedelmi viszonyaik. Emiatt az olcsóbb élelmiszerek kerülhetnek előtérbe, de az is megfigyelhető, hogy hiába vált többé-kevésbé újra szabaddá a mozgás, az emberek nem szoktak vissza a napi bevásárláshoz. A vásárlószám mintegy 30 százalékkal esett vissza, kérdés, hogy a fogyasztók hosszabb távon is úgy gondolják-e majd, hogy elég hetente kétszer boltba menni.
Nőtt-e a magyar termékek részaránya a polcokon az importtal szemben a veszélyhelyzet alatt? Hány százalékon áll ez a mutató?
Krízisidőszakban különösen fontos, hogy rövidüljön az ellátási lánc, de a mi beszerzési politikánk eddig is Magyarországra fókuszált, elkötelezettek vagyunk a hazai agrárium iránt. Már 2018-ban 92,9 százalékban magyar beszállítóktól szereztük be az árut, azóta ez a mutató újabb 1-2 százalékponttal feljebb kúszhatott. A terveink között szerepel több termékterületen is a hazai termékek részarányának további növelése. Meghatározó partnere vagyunk számos magyar élelmiszergyártó cégnek, de a nagy szereplők mellett igyekszünk minél több kis- és középvállalkozással is együttműködni. Az utóbbi célt erősítette a Hungaricool termékinnovációs verseny és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kézműves termékeinek forgalmazása is. Egyúttal fokozottan előtérbe kerül a helyi, szezonális termékek fogyasztása: nem biztos, hogy májusban narancsot, decemberben pedig epret kell enni. Úgy látom, elindult ez a fajta szemléletváltás.
Túllépve az élelmiszerek forgalmán, hogyan változott a non food termékek iránti kereslet?
Számottevő különbségek mutatkoztak az egyes árucsoportok között. A textíliák például háttérbe szorultak, ellenben az otthonlét növekvő eladásokat hozott mindenben, ami a mikrokörnyezet fejlesztését, szépítését szolgálja, beleértve a kerti bútorokat és kiegészítőket vagy éppen a virágföldet.
A járványhelyzet miatt szembesültek-e nem várt nehézségekkel a logisztikában, a beszerzésben vagy a munkaszervezésben?
Az első nagy roham miatt fizikálisan, a folyamatosan változó egészségügyi óvintézkedésekhez alkalmazkodva pedig most már egyre inkább mentálisan is leterheltek a dolgozók. A beszerzésben is óriási szervezési munka van: lehet-e az importáru behozatalához kamiont találni, a hazai termékeknél pedig termel-e az adott gyártó, ha igen, híján van-e a csomagolóanyagnak? Ha egy beszállító a korábban előállított nyolc-tíz íz vagy illat helyett a hatékonyság miatt háromra áll át, az is döntéshelyzet elé állít minket. Ez a néhány példa is mutatja, hogy állandó mikromenedzseléssel ciklikus újraszervezésre kényszerülünk.
Milyen költségcsökkentő intézkedésekkel gazdálkodják ki a SPAR-ra havi mintegy egymilliárd forintos terhet rovó kiskereskedelmi különadót?
Konszernszintű döntés született arról, hogy melyek azok a beruházások, amelyekre mindenképpen szükség van, és melyek azok, amelyek átütemezhetők. Ami már engedélyezve van, épül, azt be is fejezzük, ezért a változásoknak leghamarabb az őszre, még inkább a jövő évre lehet hatásuk. Ezenkívül a költségek csökkentése az áruház teljes működésére vonatkozik, az ingatlanbérleti szerződéseket ugyanúgy átnézzük, mint mondjuk a biztonsági őrök óraszámát, de ha egy boltátalakításnál át kell kábelezni egyik helyről a másikra egy mérleget, azt is meggondoljuk.
Csökkentették-e a munkavállalói létszámot? A más szektorokból átvett dolgozók maradhatnak?
A stabil működéshez mintegy 13 ezer dolgozó szükséges, az elmúlt három év átlagában azonban 300-400-zal az optimális létszám alatt voltunk. A már meglévő állományhoz nem nyúltunk hozzá, de a diákmunkát visszavágtuk, a más szektorokból átvett 900 munkavállalónak pedig csaknem a felét kénytelenek voltunk elengedni. Őket azért vettük fel márciusban, mert alapból nem voltunk elegen, így kellett a segítség, és abban bíztunk, hogy a vásárlások megugró volumene tartósan is fennmarad. Voltak olyan áruházak, amelyeknél közép- és hosszú távon is reális volt az új alkalmazottak megtartása. Azt fontos tisztázni, hogy ezekkel a változásokkal csak a normál szintre álltunk vissza a létszámban, nem az alá.
A veszélyhelyzet óta is több hiper- és szupermarketet modernizáltak. A plázastop árnyékában hány áruház építésével vagy felújításával számolnak?
Ha már a szabályozás miatt évente nem nyithatunk 10-15 új üzletet, igyekszünk ennyit legalább felújítani. Az átalakításokban egyedül a koronavírus miatt lehetnek csúszások. Márciusban egy Budapest XI. kerületében lévő és egy alsópáhoki szupermarketet bezártunk volna, de a járványhelyzet alatt júniusig nyitva tartanak, és csak utána jöhet a modernizáció. A felújítás általában három hónapot vesz igénybe. Az üzletnyitások mind már meglévő építési engedélyekhez kötődnek, most két helyen zajlik az építkezés. A kaposvári hipermarketet a jövő év elején, a törökbálinti szupermarketet már az idén szeretnénk átadni. Az előbbi öt-, az utóbbi kétmilliárd forintos beruházás.
Lesz forrás további bővítésekre, fejlesztésekre?
Azért harcolok, hogy ne kelljen visszafogni az előremutató befektetéseket, ám a realitás az, hogy valamivel kevesebb pénzünk lesz. Az rajtunk áll, hogy mire fordítjuk a keretet, üzlethálózatra vagy struktúrára, az utóbbiba beleértve az informatikai, logisztikai fejlesztéseket. Két raktárunkat négy-négyezer négyzetméterrel bővítjük, az őszre készülnek el, de ez is csak átmeneti megoldás. Három-öt évvel előretekintve biztosan nagyobb logisztikai kapacitásra lesz szükségünk, és a húsüzemet is bővíteni kell. A következő beruházások helyszínét továbbra is Bicskére és Üllőre tervezzük, a szükséges földterület mindkét bázisunkon rendelkezésre áll.
Ha tartósan megváltoznak a fogyasztói trendek, az kedvezhet a SPAR üzletstruktúrájának?
Az üzlettípusok közti házi versenyünket a vírusválság alatt eddig toronymagasan az Interspar nyeri. Ennek az lehet az oka, hogy bár a mérete miatt a hipermarketek kategóriájába sorolandó, mégis emberléptékű marad. A vásárló tisztában van azzal, hogy azon a négyezer négyzetméteren széles választékot talál, mégsem tart félóráig bejutni a parkolóból az üzlettérbe. A szupermarketek közül főleg azoknak a forgalma maradt el, amelyek nagy bevásárlóközpontban vannak. Ebben a szegmensben előfordul, hogy a korábbi tíz vásárlóból csak három jön be, nem csoda, hogy esetenként az értékesítés is a harmadára csökken. Jókora a visszaesés a belvárosi, parkoló nélküli áruházakban és azokban az egységekben, amelyek irodaházak, iskolák szomszédságában helyezkednek el. Várható a visszapattanás, vidéken már érzékeljük, de nem biztos, hogy minden területen vissza tudunk térni arra a szintre, ahol voltunk.
Egy éve indult a SPAR online bevásárlást nyújtó szolgáltatása. Hol tart a szegmens, mik a további tervek?
Hatalmas az érdeklődés, sokszor már a mi kapacitásaink szűkösek, hiszen két számjegyű növekedés volt tapasztalható az elmúlt két hónapban a járványt megelőző időszakhoz képest. A rendelési mennyiségek azóta sem csökkennek, ezért új kiszállítási alternatívát kínálva a Főtaxi csoporttal is együttműködünk. Egy-három napos rendelési idővel kell kalkulálniuk a vásárlóknak, áruházi átvételkor pedig minden esetben már másnapra is van szabad idősáv. A megrendelések 80 százaléka házhoz szállítás, a fennmaradó 20 százalék bolti átvétel. Azt tapasztaltuk, hogy a veszélyhelyzet alatt a nagyobb kiszerelésű termékek, tartós élelmiszerek, tisztítószerek és a friss termékek iránt nőtt meg a kereslet. Ha a cégcsoport teljes árbevételét nézzük, az sem lebecsülendő, ha százból csak egy forintot hoz az online. A fő cél az, hogy a hagyományos áruházi modell mellett ez a szegmens is minél hatékonyabban működjön.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.