BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Díjcsökkenést remélnek a vasúttársaságok

Európa-szerte olcsóbban használhatnák a vasúttársaságok a síneket, ha megszületik az a kedvezményeket rögzítő uniós rendelet, amely a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásait mérsékelné.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület már készíti a javaslatát ahhoz az uniós elképzeléshez kapcsolódóan, amely szerint könnyítéseket kellene bevezetni, hogy a földrész vasútvállalatainál ne keletkezzen kezelhetetlen likviditási hiány a koronavírus-járvány gazdasági hatásaként. Az ezzel kapcsolatban készült európai parlamenti és tanácsi rendelet tervezetének indoklása rámutat: „Ha a világjárványt nem kezeljük, az súlyos hatással lesz a nemzetközi forgalomra, az áruforgalomra és az utasforgalomra, a digitalizáció előrehaladására, a piacnyitásra és a piaci struktúrákra, és ezek a hatások hosszabb ideig érezhetők lesznek.”

A felvázolt uniószintű megoldás a vasúti infrastruktúra használatáért fizetendő pályahasználati díjak elengedésére, csökkentésére vagy halasztására, valamint a foglalási díjak elengedésére összpontosít. A jelen szabályozás szerint a pályadíjaknak fedezniük kell a pályahasználat közvetlen költségét, annál tehát nem lehetnek alacsonyabbak. Ettől most annak érdekében kellene eltérni, hogy az uniós tagországok és a pályahálózat-működtetők (az utóbbi Magyarországon a MÁV-hoz tartozó VPE Kft.) a „legszélesebb lehetőségekkel rendelkezzenek a márciustól az év végéig tartó referencia-időszak alatt”. Lehetővé kellene tenni azt is, hogy csökkentsék a pályahasználati felárakat, amelyeket az adott vasúti piaci szegmens változó fizetési képességéhez viszonyítva szabtak meg. Végül meg kellene engedni, hogy a pályaüzemeltetők mérsékeljék a pályafoglalási díjaikat. Ezekkel a díjakkal tartják egyébként vissza a vasúttársaságokat attól, hogy rövid időn belül felmondják a menetvonalakat.

Ám mivel a díjak elengedésével csökken a pályahálózat-működtetők bevétele, a javaslatban szerepel a kiesés kompenzálásának lehetősége is. Magyarországon ez esetben az államnak kellene még mélyebben a zsebébe nyúlnia, hiszen a MÁV egyébként is úgy működteti a pályáit, hogy az abból befolyó bevételei nem fedezik a vonatkozó költségeit. A társaság – erről a Világgazdaság a napokban beszámolt – az idén 97,7 milliárd forint pályadíjat remél, ennek az ötödét (mintegy 19 milliárdot) teherszállító társaságoktól. A MÁV arra számít, hogy ebben az évben 103,3 milliárd, jövőre és a következő évben pedig 114,4, illetve 114,7 milliárd forint költségtérítést kap, igaz, ezt a kalkulációt még a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak jelentkezése előtt készítette. A VPE Kft. adatai szerint a 2018–2019-es menetrend szerinti évben a MÁV sínjein 161,5 ezer tehervonat futott, a 2019–2020-as adat pedig a beadott igények szerint csak 129,8 ezres.

Lejtőn az európai szállítás

A járvány kitörése óta megcsappant a nemzetközi személyszállító vonatok száma, a belföldi vasúti közlekedés a tavalyi adatokhoz képest akár 90 százalékkal is csökkent. Számos új belépőnek be kellett szüntetnie a működését, és valamennyi vasúti szolgáltató szállítási szolgáltatásai nagymértékben csökkentek. Az előrejelzések szerint – olvasható a javaslatban – 2020-ban az utasforgalom és a teherszállítás jelentősen elmarad a 2019- es szinttől.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.