A koronavírus-járvány miatt valószínűleg nem esik vissza a vásárlási kedv sem a Black Friday, sem a karácsony időszakában – derül ki egy friss, reprezentatív kutatásból. A 19–79 éves korosztály 37 százaléka ugyanannyit tervez vásárolni, mint korábban, 32 százalék pedig a korábbiaknál is többet költ majd – mondta Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési vezetője. Az Amerikából átvett fekete péntek Magyarországon már nem egy egy napig tartó esemény, hanem a teljes novemberen át tartó fieszta, amely belesimult a karácsonyi időszakba is.
Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy lesz-e rekordforgalom a webáruházakban, de az idei esztendő egészen más lesz, mint a korábbi évek leértékelési hulláma, hiszen a pandémia átalakította a fogyasztói szokásokat – tette hozzá Pintér Róbert. A fekete péntek sikere az idén azon múlhat, hogy milyen kedvezményeket kínálnak majd a kereskedők a vásárlóknak. Példaként elmondta, hogy tavaly az online rendelések ötöde – 800 ezer csomag – nem érkezett meg időben, a vásárlók 44 százaléka pedig csalódott volt, mert készlethiány miatt nem jutott hozzá az áhított termékhez. Ez utóbbi élmény az online vásárlásoknál 8 százalékkal gyakrabban fordul elő, mint az offline üzleteket látogatóknál. Pintér Róbert szerint összességében elmondható, hogy a vásárlók 14 százalékát érte már valamilyen csalódás a korábbi online vásárlásai során.
A kereskedők különbözőképpen reagálnak a fekete péntekre, a műszaki szórakoztató cikkeket árusító Aqua webáruház például a hivatalos Black Friday előtt egy héttel már akciókkal várja a vásárlóit – mondta egy webináriumon Simon Bernadett marketingvezető. Gabonyi Dániel, a Kockashop ügyvezetője elmondta, hogy a kocka alakú játékokat, vagyis legókat forgalmazó online áruház idén megpróbálja kiszélesíteni a vásárlói körét. Olyan vevőkre specializálódnak, akik eddig nem tartoztak az ügyfélkörünkhöz, ugyanis a játékvásárlók között sok a gyűjtő, és idén az akcióikkal nekik próbálnak kedvezni.
„Mi azt tapasztaljuk, hogy Európában egyre nehezebben tolerálják a Black Fridayt a fogyasztók és a kereskedők is” – mondta Sárközy Mihály, a Mountex ügyvezetője. Szerinte Magyarországon nem tartható fenn egy ilyen, Amerikából átvett „ünnep”. A fekete péntek Sárközy Mihály szerint túlzott fogyasztásra ösztönzi a vásárlókat, ezért a túrabolt idén nem vesz részt az akcióban. „Aki idén akciósan akart valamit vásárolni, azt már rég megtehette, nem tudom, hogy milyen csodát tudnak a kereskedők tenni, hogy még kecsegtetőbb árakat kínáljanak.” Szerinte a klímaváltozással kapcsolatban kellene inkább lépéseket tenni, nem pedig az ilyen jellegű akciókat népszerűsíteni, ezért cégvezetőként úgy döntött, hogy a fekete pénteken bezárják a boltjaikat, és szabadnapot adnak a dolgozóiknak. Hozzátette: a webáruházukat nem kapcsolják le, de azt fogják javasolni vevőiknek, hogy ne vásároljanak ezen a napon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.