A Galvani híd és a kapcsolódó úthálózata gyűrűs kapcsolatnak számít, azaz nem a belvárosba való bejutást, hanem a Hungária körúton kívüli kerületek közötti közlekedést támogatja elsősorban – magyarázta Vitézy Dávid, a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. vezetője a Telex Hídvita-sorozatának befejező részében. Vagyis a híd a beáramló gépjárműforgalomnak teremt hatékonyabb, rövidebb utat, és nem általában az autós bejárást támogatja.
Ugyanakkor hazai és külföldi példák alapján is reális felvetés, hogy akár egy új körúti elem létrejötte is gerjeszthet közúti keresletet, és idővel a Galvani híd által majdan tehermentesített belsőbb hidak (Petőfi, Rákóczi) is újratöltődhetnek autóval. Ezért kell már a híd átadásának napján belvárosi forgalomcsillapító intézkedéseket bevezetni.
Ezek nélkül a Galvani híd a forgalmi modell szerint 37–41 ezer autóval tehermentesíti a belváros felé eső hidakat, és ez belvárosi forgalomcsillapítási intézkedésekkel tovább növelhető. Ám Vitézy Dávid szerint már ennek alapján is kimondható, hogy a Galvani híd átadásával a dunai átkelési kapacitások csökkentése és az autósok jelentős érdeksérelme nélkül meg lehetne szüntetni a Rákóczi út egyik közúti sávját, vagy le lehetne zárni a Lánchidat az autóforgalom elől.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ezért felkérte a Fővárosi Önkormányzatot, hogy kezdje meg egy intézkedési terv összeállítását az új déli Duna-híd teljes belvárosi, illetve az érintett bevezető utak belső szakaszainak forgalomcsillapításáról. A híd tervezéséhez ugyanis ismerni kellene, hogy melyik útvonalon milyen beavatkozásokat hajtana végre a főváros, és nem is csak a belvárosban, hanem például a Petőfi és a Rákóczi híd kapcsolódó úthálózatán vagy az Üllői, a Soroksári és a Budafoki úton.
Vitézy Dávid meglepődött azokon a véleményeken, amelyek szerint a Galvani híd nélkül radikálisan csökkenthető a belváros forgalma. Idézi Karácsony Gergely főpolgármester tavaly szeptemberi nyilatkozatát, aki azzal érvelt, hogy a Thököly út–Rákóczi út–Hegyalja út–Budaörsi út egy városon átvezető autósztráda, amelynek a forgalma akkor csökkenthető, amikor döntés születik az új dél-dunai hídról. A híd megépülésével szerinte a Rákóczi út is visszakaphatja eredeti funkcióját, ugyanis korábban elegáns városi körút volt. A BFK vezetője citálta a főpolgármester minapi inforádiós nyilatkozatát is, ebben Karácsony Gergely a pesti alsó rakpart nagyobb arányú gyalogos és rekreációs célú használata mellett érvelt, az autóközlekedés fenntartása mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.