A Canadian Pacific Railway (CPR) vasúttársaság 25 milliárd dollárért megveszi a Kansas City Southern vasúti szolgáltatót. A missouri székhelyű cég bekebelezésével egy 20 ezer főt foglalkoztató, több mint 32 ezer kilométer hosszú hálózattal rendelkező, gigantikus logisztikai vállalat jön létre – írja a Reuters. Az ügylet lezárása után az egyesített társaság összbevétele a tavalyi adatok szerint 8,7 milliárd dollár körüli lehet. Kanada második számú vasút-üzemeltetője, az 50,6 milliárd dollár piaci értéket képviselő CPR 44,5 millió új részvényt bocsát ki, és 8,6 milliárd dollár hitelt vesz fel az akvizíció finanszírozásához. A cég a transzkontinentális teherszállításban érdekelt Kanadában és az Egyesült Államokban. A gabonafuvarozás összbevételének 58 százalékát és a teljes fuvarbevétel mintegy negyedét adta tavaly.
A Kansas City Southern hálózata az Egyesült Államok középső részét köti össze nagy mexikói iparvárosokkal.
Az ügylet jelentősége abban rejlik, hogy az egyesüléssel a kibővített CPR le tudja fedni a kontinens észak–déli irányú áruforgalmát, ami jókora versenyelőnyhöz juttatja a többi szereplővel szemben. Ez a korridor pedig kiemelten fontos az egykori észak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmény miatt. Ez lesz az amerikai vasúttörténet legnagyobb felvásárlása, és az új társaság segítségével az egész ellátási lánc biztonságosabbá válhat. Az egyesülés időzítése is kedvező, ugyanis tavaly ratifikálták az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó között kötött újabb kereskedelmi egyezményt (USMCA), amely a Trump elnökhöz köthető elhidegülés után a tengerentúli országok kereskedelmi rendszereinek közeledésére utal.
A felvásárláshoz az Egyesült Államok közlekedési ügyekben eljáró versenyhatóságának (STB) is zöld utat kell adnia. A társaságok menedzsmentje azonban bizakodó, és arra számítanak, hogy a jövő év közepére megkapják az engedélyeket. Abban bíznak, hogy az egyesülést közérdeknek, és nem versenytorzító hatásúnak értékeli majd az STB, amely egyébként tiltja a túl nagy szereplők fúzióját. Helyi szakértők szerint nincs veszélyben a felvásárlás, mert a vasúttársaságok hálózata kiegészíti egymást, és a tranzakció a szolgáltatási színvonal emelkedéséhez is hozzájárul.
A CPR biztos a dolgában, már az ügylet jóváhagyása előtt kifizeti a Kansas City Southern részvényeseit. A befektetők részvényenként 0,499 kanadai dollárt és 90 dollár készpénzt kapnak minden törzsrészvényért, ami több mint 20 százalékos felár a mostani tőzsdei árfolyamhoz képest. Ha az üzletet a hatóság elkaszálná, akkor összesen egymilliárd dollár bánatpénzt is fizet a CPR a kansasiaknak. A részvényesek egyelőre a kockázatokat árazzák, a nyitás előtti kereskedésben 1,8 százalékos mínuszban kereskedtek a CPR papírjaival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.