Az MVM állami energiaipari csoport nettó árbevétele 25 milliárd forinttal 1835 milliárdra, EBITDA-ja 31 milliárddal 164 milliárdra nőtt 2020-ban – hangzott el a tájékoztatójukon. Korrigált, adózott eredménye 55 milliárdra (plusz 1 milliárd) emelkedett. A múlt évben 146 milliárd forintot költött beruházásokra, 21 milliárddal többet, mint 2019-ben. Portfóliójának diverzifikált voltát mutatja, hogy EBITDA-jához az infrastruktúrával kapcsolatos tevékenység 27, az energiatermelés és a nagykereskedelem 25-25, a kiskereskedelem 13, az egyéb terület pedig 10 százalékkal járult hozzá.
Növekedési és fejlődési stratégiájának hat fő eleme van. Ezek – mint Kóbor György elnök-vezérigazgató ismertette – a tőkepiaci érettség, a regionális terjeszkedés, a tiszta energia termelésének növelése, a digitális átalakulás, az új üzleti területeken való megjelenés, végül a jövőorientált infrastruktúra fejlesztése. A tőkepiaci érettség kapcsán Sum János gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy az MVM már az idén átáll a nemzetközi (IFRS) előírások szerinti beszámolókészítésre, és az év végére teszi le a tulajdonos asztalára azt a dokumentumot, amelynek alapján dönthet a tőzsdére lépésről.
A növekedési stratégia tisztaenergia-termelésre vonatkozó része tartalmazza a Mátrai Erőmű közel karbonmentes jövőképét, a biomasszaalapú energiatermelés bővítését, a Lindével a közelmúltban megfogalmazott hidrogénpiaci tervek megvalósítását és egyes erőműfejlesztéseket. A tervek szerint még az idén kiírják a Mátrai és a Tisza Erőmű területére tervezett két, egyenként 500 megawattos, gázüzemű erőmű feltételes közbeszerzési pályázatát. A csoportnak mintegy 150 naperőműve van. A jórészt naperőművekből álló, megújuló alapú termelőportfóliójának együttes teljesítménye 200 megawatt, ezt az MVM 2025-re 800 megawattra kívánja emelni.
A digitális átalakulás fontos eleme, hogy 40 százalékkal, 1,3 millióra nőjön a csoport e-számlát használó ügyfeleinek száma. A jövőorientált infrastruktúra fejlesztése egyebek között a működő gázvezetékek javításának elindítására, energiatárolásra, a lakossági napelemprogramra vonatkozna – a cseh Innogy már csak tárolóval ad el napelemet. Idetartozik az MFGT-nél folyó, Akvamarin nevű hidrogénprogram, illetve az MVM új távközlési és közvilágítási programja is.
Az új üzleti területen való megjelenés a többi közt a csoport 600 egységből álló, országos lefedettségű e-töltőhálózatának bővítését foglalja magában, de már külföldön is. Megcélozta az MVM emellett az LNG piacát (tárgyal a terminál átvételéről), és erősítene a CNG eladásában. Ügyfeleinél, partnereinél és saját tevékenységében mintegy 400 milliárd forintos beruházásra készül, hogy az energiatakarékossági kötelezési rendszerben rá rótt feladatának eleget téve 2030-ra 2 petajoule-lal csökkentse az általa eladott energia mennyiségét.
Az MVM a stratégiája regionális és külföldi terjeszkedési lábának egyik részét azzal már megalapozta, hogy hét évre kapacitást kötött le a horvátországi LNG-terminálon. Más típusú piaci lehetőséget kínál számára, hogy tavaly visszavásárolta a hűtőtornyok gyártásakor használható szabadalommal rendelkező Enexio céget, amellyel már nyert is egy kínai megbízást. Az MVM által megcélzott akvizíciók főként a V4-országokban és a Nyugat-Balkánon történnének, már az idén remélhető két bejelentés. Az MVM szeretné, ha 2025-re az EBITDA-ja 25 százaléka keletkezne a külföldi tevékenységéből, a tavalyi arány 17 százalék volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.