Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben sok kritika éri a személygépkocsikat, a teherautókat és a repülőgépeket, amiért rengeteg üvegházhatásó gázt bocsátanak ki. A tengeri közlekedés azonban bőven több nitrogén-oxidot és kénszennyezést termel, mivel a hajók túlnyomó többségben olcsó és nehéz fűtőolajat használnak.

Wallenius Marine,
wind, power, cargo, ship,
Fotó: Wallenius Marine

Környezetvédelmi szempontból fontos lenne a hajózás zöldítése, amihez egy új lehetőséget kínálhatnak a szélmotoros hajók. Ez első hallásra úgy tűnhet, mintha az ágazatot vissza akarnák terelni a Santa Maria idejébe, de ennél jóval többről van szó – írta a Guardian.

A szélmotoros meghajtáshoz nem kell új hajókat építeni. 

Az új, csúcstechnológiás szélhajtóművek felszerelhetők a már működő bárkákra és így az energiafelhasználásukat a körülményektől függően 10–90 százalékkal lehet csökkenteni. 

A szélmotorok teljesítménye attól függ, hogy hol tartózkodik a hajó és milyenek az adott pillanatban az időjárási körülmények. A megoldás költséghatékony, mivel az szél ingyen van, ráadásul a tengeren sokkal erősebben fúj, mint a szárazföldön. Az új technológia olyan időjárás-elemző szoftverekkel van ellátva, amik képesek precíz algoritmusok alapján kiszámolni a leggyorsabb és legtakarékosabb útvonalat az óceánon keresztül.

Wallenius Marine,
wind, power, cargo, ship,
Fotó: Wallenius Marine

A szélmotoros eszközök számos technológiát és megoldást ötvöznek, felhasználták a vitorlákat, a sárkányokat, vagy akár a függőleges hengernek látszó rotorokat is. 

A szélmotoros technológia már ma is jelen van a tengereken, 

jelenleg nagyjából 20 kereskedelmi hajó van, ami fel van szerelve ezzel a megoldással.

Egyre több forgalomban lévő hajó szerelteti fel a szélmotort, de még így is lassú a szélenergia terjedése a tengeri közlekedésben.

A tengeri közlekedés új korszakát hozhatja el a Gépi Odüsszeia

Hatalmas áttörést ért el a Vodafone és a Sea Machines Robotics a tengeri közlekedésben: a Nellie Bly nevű vontatóhajó lett a világ első kereskedelmi hajója, amely 100 százalékban ön- és távvezérlés mellett tett meg egy 13 napos, több mint ezer tengeri mérföldes utat. A vontatóhajó 129 üzemóra alatt tette meg a Kiel-csatornán keresztül a Cuxhaven–Skagen–Koppenhága–Hamburg kísérleti utat Dánia keleti partja mentén. A hajó ön- és távvezérlését a Vodafone 4G-mobilhálózata biztosította, amely lehetővé tette a Sea Machines Robotics szakemberei számára, hogy bostoni székhelyükről, több mint 3 ezer mérföld távolságról felügyelhessék és adott esetben irányíthassák a hajót.