Az autó a legdrágább fogyasztási cikk az átlagos háztartások életében, és ezen a területen is jelentős áremelkedést lehetett látni a mögöttünk álló időszakban. Az elmúlt években számos globális válság sújtotta a világot, az ellátási láncok akadozásától kezdve a csiphiányon át a koronavírus-járványig és az orosz–ukrán háborúig. Ezek a piaci sokkok minden esetben az autók iránti kereslet beszakadásához vezettek, azonban ezt általában a kereslet ugrásszerű emelkedése követte. A válságok a kínálati oldalt jobban megviselték, ezért a kereslet bőven túlnőtte a kereskedésekből elvihető autók számát Európában. Ezek a folyamatok vezettek oda, hogy az autók ára folyamatosan emelkedett.

20201111 Szeged fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KIHasználtautó kereskedés az Algyői úton.
Fotó: Kuklis István / Délmagyarország

A koronavírus-járvány és a globális csiphiány miatt jóval kevesebb autót tudtak legyártani, s az új autók lassan hiánycikké váltak. Ez Németországban és Olaszországban is így történt, s ennek hatására a használt autók piacán is hiány lépett fel. A Magyarországra importból érkező kocsik eltűntek a piacról, azok a magánszemélyek és cégek pedig, akik, illetve amelyek ezalatt a le akarták cserélni az autójukat vagy flottájukat, kénytelenek voltak ezt a beruházást elhalasztani. Ez a belföldi használtautó-utánpótlást is lecsökkentette. Végeredményben se új, se használt autó nem volt a piacon, a szalonokban akár másfél éves várakozási idővel is lehetett találkozni.

 

A Jóautók.hu vezérigazgatója, Halász Bertalan elmondta, hogy trendforduló következett be az elmúlt időszakban. 

A kínálati oldal kezd magára találni, a gyártók már egyre jobban meg tudják oldani a működést és a csipek beszerzését. Az látszik, hogy a kereskedésekbe visszatérnek az új és ezzel párhuzamosan a használt autók, de a kereslet esik, és ez még sokáig így maradhat. Az eddigi válságoktól eltérően a most tapasztalható tartósan visszafoghatja a keresletet az autók iránt. Alapvető közgazdasági elv, hogy a magas kínálat és az alacsony kereslet a termék árának csökkenésével járhat. Halász Bertalan szerint nem feltétlenül fognak csökkenni az autóárak, de az biztos, hogy további emelkedésre nem kell számítani. 

Hozzátette, hogy az árcsökkenést természetesen nem lehet kizárni.

Keresse a VG Podcastot a kedvenc alkalmazásán!

Spotify: VG Podcast

Anchor: VG Podcast

Google Podcasts: VG Podcast

Radio Public: VG Podcast

Breaker: VG Podcast