Magyarországon mintegy 85 769 személygépkocsit helyeztek forgalomba az idei első kilenc hónapban, ami 9,3 százalékos visszaesés a 2021-es év azonos időszakához képest – jelentette a DataHouse. A szakértők azt jósolják, hogy az és az elszálló kamatok miatt a magánemberek nagy része kieshet az újautó-piacról.

autószalon
A legégetőbb kérdés, hogy mikor hány új autó érkezik hozzánk Magyarországra és mennyibe kerül
Fotó: Kallus György

Ázsiában és Amerikában nincs járműipari válság, ez csak rólunk, európaiakról szól

 – magyarázta Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a Magyar Járműalkatrész-gyártok Országos Szövetsége konferenciáján a zalaegerszegi ZalaZone-ban.

A szakember úgy véli, a legnagyobb nyomás a beszállítókon van, mert 

amennyiben egy csavar is hiányzik a több ezer alkatrészből, akkor nem készül el a jármű.

Hozzátette, noha jelenleg másfél-két évet is várhat az a megrendelő, aki nem tömeggyártású, hanem egyedi tervezésű és extrákkal felszerelt autóra vágyik, a békeidőkben is beletelt 6–12 hónapba, amíg megkapta a különböző specifikációkkal felszerelt kocsiját.

Knezsik a legtöbb kérdést azzal kapcsolatban kapja, hogy mikor hány új autó érkezik hozzánk Magyarországra, és mennyibe kerülnek. Az MGE elnöke arról beszélt, hogy a kialakult válságot egyszerűen meg lehet magyarázni: 

amíg az orosz–ukrán háború kitörése előtt Európa legnagyobb kohójából, a mariupoli Azovsztalból tonnánként 280 dollárért vettünk acélt, addig mostanra hiába fizetnénk érte akár kétezret is, már egyáltalán nem lehet kapni.

 Ami pedig nincs, az a legdrágább. Elmondása szerint az elmúlt hat hónapban reggeltől estig azon dolgozik a kollégáival, hogy abból próbálják meg a legtöbbet kihozni, ami rendelkezésükre áll.

autószalon
Másfél-két évet is várhat új autójára az a megrendelő, aki extrákkal felszerelt kocsira vágyik

Habár a dízellel szemben kialakult egy általános vélekedés, Knezsik István mégis példaként hozta fel, hogy egy teszt során az E62-es dízelmotor jobb levegőt engedett ki benzines társánál Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában. Úgy fogalmazott, bármivel közlekedünk, a vége mindig ugyanaz, mivel

az ellátási lánc során kikerülhetetlen a károsanyag-kibocsátás,

 és mindig olyan autókat fognak gyártani, amiket a vásárlók megvesznek, tehát az igényekhez igazodnak.

Több új autót vesznek a magyarok, de továbbra is a használtak viszik a prímet

A GKI prognózisa szerint az év második felében emelkedhet az új autók iránti kereslet Magyarországon.

Ezután rávilágított arra a problémára is, hogy a gépkocsigyártóknak ugyan szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kellene a 95 gramm/kilométeres értéket az Európai Unióban, ez egyáltalán nem teljesül, mert eddig mindenkit megbüntettek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotoros kocsiknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, miközben a dízeljárművek fogyasztása nem lehet magasabb 3,6 liternél. A büntetést pedig általában a vásárlók fizetik ki.

A magyar autópiacon kialakult helyzetet Knezsik úgy foglalta össze, hogy dráma van, pánik nincs.