Nem mindegy, hol és hogyan töltjük az elektromos autókat. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, 2022 második negyedévében a felhasználók 45 százalékkal több energiát töltöttek elektromos autóikba nyilvános állomásokon a 2021-es adatokhoz képest. Habár a rangsor élén Pest megye és Budapest áll, Tolnában volt a legnagyobb mértékű az emelkedés, ahol több mint háromszorosára nőtt az e-kocsikba töltött villamos energia mennyisége. 

Magyarországon jelenleg 2031 nyilvános, jobbára fizetős, engedéllyel rendelkező töltőberendezés üzemel, ezeken összesen 4094 csatlakozó áll az elektromos gépjárművet használók rendelkezésére. 

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Fontos megjegyezni, hogy ezekbe az autókba két különböző áramot használhatunk fel üzemanyag-forrásként, vagyis kétféleképpen tölthetjük őket. Az AC vagy váltakozóáram a hálózatról érkezik, a DC, más néven egyenáram pedig az akkumulátorban tárolt energiát jelenti. 

A legnagyobb különbséget a két típusú töltés között az adja, hogy pontosan hol vált az áram váltakozóról egyenre. Egy 350 kW energiával rendelkező DC-töltőállomáson az áram egyenes az akkumulátorba áramlik, így akár negyedóra alatt végezhetünk a művelettel, amikor viszont AC-oszlopot vesszük igénybe, az átalakulás DC-vé az elektromos autó fedélzeti töltőjében történik, ami sokkal lassabban megy végbe.

Több mint ötvenháromezer zöld rendszámos autó van itthon

Zöld alapszínű rendszámra a zéró emissziós, tisztán elektromos hajtású, illetve a belsőégésű motorral is rendelkező, de elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képes autók jogosultak. Számuk mára meghaladja az 53 ezret hazánkban. A zöld rendszámhoz kérelmet kell benyújtani, amit a gyártó által kiállított típusbizonyítvány alapján fogadhat el a Nemzeti Közlekedési Hatóság – ide egyébként még az igénylés előtt el is kell vinni a kocsit. 

A Villanyautósok.hu rendszerint frissülő adatbázisában több olyan szolgáltató is található, amelyik ingyenes töltési lehetőséget biztosít – többek között az Elmű-Émász, a Lidl vagy a Penny. A percdíjak a táblázatukban a következőképpen alakulnak: 

AC-töltés esetén az árak 65–250, DC-kor 95 és 280 forint között mozognak. 

A nyilvános oszlopok szinte kivétel nélkül telefonos applikációkon keresztül vehetők igénybe, több szolgáltató egyszeri töltésdíjat számol fel, mások kedvezményeket adnak 30, 60 vagy 120 perc használat után, de olyan is van, ahol a Nissan-tulajdonosok részesülnek diszkontban. 

Az Eautotöltőkábel.hu arról ír, hogy az elektromos járművek fogyasztása számos tényezőtől, így az akkumulátor típusától és a vezetési stílusunktól is függ. Egy, a hazánkban is rendkívül népszerű BMW i3 (94Ah) a gyári adatok alapján 13,1 kWh-t „eszik” százon. Az Eautotöltőkábelnél úgy kalkulálnak, ha otthon, a fali konnektorból óránként 2,3 kW áramot tud felvenni, a 32 kWh-s teljes töltöttség eléréséhez 14 óra kell. 

Mindez az aktuális rezsicsökkentett, kilowattonkénti nappali 36 forintos kedvezményes árral számolva 1152, míg éjszakai tarifával 739,2 forintot jelent.

A cikk kiemeli, ez nem a legkifizetődőbb módja, hogy kocsinkat üzemben tartsuk, egy fali töltő ugyanis nemcsak hatékonyabb és gazdaságosabb nála, de sokkal jobban minimalizálja a töltési veszteséget is, amelynek olyan okai lehetnek, mint az akkumulátor megfelelő hőmérsékleten tartása vagy a sebességváltásból adódó súrlódási meg a mechanikai deficit.

Close Up Of Woman Attaching Charging Cable To Environmentally Friendly Zero Emission Electric Car At Home, Close Up Of Woman Attaching Charging Cable To Environmentally Friendly Zero Emission Electric Car At Home
Fotó: Getty Images

Érdekesség, hogy a megközelítőleg 18 ezer tagot számláló Villanyautós tippek és kérdések Facebook-csoportban elvégzett szavazáson kiderült, a megkérdezett tulajdonosok fele napelemes, így a szaldója fedezi az e-kocsija energiaigényét, míg 11 százalékuk munkahelyi vagy nyilvános, de ingyenes töltőt használ, és csak 26 százalékukat érinti közvetlenül a korábbi rezsicsökkentés kivezetése. 

A fentiekből mindenesetre jól látszik, 

hiába lett drágább a lakossági áram, a nyilvános töltőállomásokon még mindig sokkal többe kerül feltölteni az elektromos autókat, mint otthon,

miközben az is kiolvasható, hogy leginkább azok járnak jól, akiknek napelemes rendszerük van, hiszen a telepítés után megtermelt árammal ingyen tölthetik kocsijukat.

Egyre több város mond nemet az ingyenes parkolásra 

A parkolásra vonatkozó szabályokat az önkormányzatok helyi rendeleteken keresztül alakítják, nincs egységes rendelkezés arra vonatkozólag, hol lehet zöld alapszínű rendszámos autóval ingyen parkolni. A napokban Kecskeméten szűntették meg a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolását, míg korábban Ajkán, Győrben, Hódmezővásárhelyen, Nagykanizsán, Nyíregyházán, Pápán, Siófokon, Szentendrén, Velencén és Zalaegerszegen döntöttek hasonlóképpen, Miskolcon, Mosonmagyaróváron, Pécsen és Szolnokon pedig az egyaránt belső égésű és elektromos motorral rendelkező hibridek esetében határoztak így.