Előbb spórolnak a magyarok a ruházaton és az élelmiszeren, mint az autójukon
A Magyar Suzuki arra kereste a választ legfrissebb felmérésében, hogy milyen mértékben érinti a gazdasági helyzet a háztartások költségvetését. Nem meglepő módon, kevés kivételtől eltekintve mindenki a saját bőrén érzi az inflációt és az árváltozásokat. A válaszadók 53,1 százaléka súlyos vagy nagyon súlyos, 45,7 százaléka kisebb mértékben. A kutatásban részt vevők többsége egyszerre 2-4 területen is igyekszik csökkenteni a kiadásait. 20,6 százalék ennél is több helyen spórol, közel ennyien vannak azok, akik csak egy szegmensben, vagy egyáltalán nem.

A ruhatár frissítéséről mondunk le a legkönnyebben. A nagyobb értékű beruházásokat, például ingatlan-, autóvásárlás (52,8 százalék) és a nyaralásokat (48,9 százalék) pedig elhalasztjuk, későbbre ütemezzük. Az élelmiszerboltokban is óvatosabban töltjük meg a kosarunkat. Az autóhasználat meglepő módon csak az ötödik helyen szerepel a listán. Ezt követik a sorban a rezsi, illetve a szabadidős költségek.
A tanulásra, képzésre, valamint a testi, lelki egészségünk megőrzésére szánt pénzt viszont úgy tűnik, hogy csak végső esetben vágjuk vissza.
Rossz hír azoknak, akik olcsó és fiatal használt autót szeretnénekBrutálisan megdrágultak a használt kocsik az elmúlt egy évben: egy Ford Focusért már több mint ötmillió forintot kell fizetnünk, miközben a Volkswagen Golf árát is rendesen megkérik. A Világgazdaság által megkérdezett szakértő szerint a magánvásárlók többsége mégis marad ezen a piacon, és igyekszik néhány millió forintért jó állapotú gépjárműhöz jutni – egyre kevesebb sikerrel. |
A mindennapi autóhasználat továbbra is a prioritások között szerepel
A Magyar Suzuki kutatásából egyértelműen kirajzolódik, hogy az autó a megterhelő gazdasági körülmények között is létszükséglet a mindennapi életben (43,4 százalék), a válaszadók 66,9 százaléka ezért nem korlátozza a használatát.
Vannak azért olyanok, akiknek ezen a téren is áldozatokat kell hozniuk. A legtöbben úgy húzzák meg a nadrágszíjat az autózásban, hogy igyekeznek csak a napi rutinra szorítkozni az autóhasználatuk során, de akadnak olyanok is, akik csak bizonyos napokon vagy napszakokban ülnek be a járművükbe.
Az alternatív közlekedési módokat, mint a tömegközlekedés, az eddig leginkább autóval közlekedők 17,2 százaléka építette be a mindennapi életébe.
A kutatásban részt vevők 9,3 százaléka többedmagával utazik, hogy így osztozzon az üzemanyagköltségeken, 6,7 százalék pedig növelte az otthoni munkavégzés arányát a korábbiakhoz képest.
Autót most csak indokolt esetben vennénk
Különböző okok miatt, de a válaszadók döntő többsége (81 százalék) nem tervez autóvásárlást 2023-ban.
Nem váltaná le a kocsiját 49,6 százalék, míg a műszaki állapota nem indokolja, 39,9 százalék pedig egyszerűen nem engedheti meg magának a jelenlegi helyzetben a járműve cseréjét. Azok, akik mégis belevágnak, leginkább a használtautó-piacon nézelődnek. Ezen belül is inkább a hagyományos, kizárólag belső égésű motorral működő modellek iránt érdeklődnek.
A teljes ágazat elkötelezett az autóipar zöldátállása mellett mind a gyártás, mind pedig a termékek szintjén, de a környezettudatos autózás elterjedéséhez elengedhetetlen a vásárlói bázis, az igények és a technológia találkozása, az edukáció és a megfelelő infrastruktúra. A kutatásunk eredményeiből egyértelműen kirajzolódik, hogy a lakosság számára ismeretlen még ez a terület, keveset tudnak róla, nagyon újnak, sok esetben drágának látják még a technológiát, ezért bizalmatlanok, kivárják, hogy milyen megoldások születnek még az elektromos hajtás mellett, remélik továbbá, hogy idővel csökkennek az árak is
– mondta Bonnár Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője.


