Egyre inkább átalakulnak az autózási szokások, így tavaly a megosztott autókat 25-30 százalékkal többen használták, mint egy évvel korábban – derül ki a Jövő Mobilitása Szövetség csütörtöki közleményéből.

Mint írják, a három nagy hazai autómegosztó (carsharing) szolgáltató – a GreenGo, a Wigo és a Mol Limo – autóival indulásuk óta a felhasználók több mint 70 millió kilométert tettek meg.  

Car,Sharing,,,Pick,Me,Up,,,Auto,Drive,And
Fotó: Shutterstock

A közlemény szakértői számításokra hivatkozva azt állítja, hogy a megosztott használatú autók akár 6-12 magán, vagy céges tulajdonú személygépjárművet képesek kiváltani a városi közlekedésben, csökkentve a város autós leterheltségét, a foglalt parkolóhelyek számát és a dugók méretét.

Ráadásul a saját használatú autókhoz képest a megosztott autók sokkal kevesebbet állnak, így minél inkább elterjednek, annál több parkolóhely szabadul fel.

A Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Kárpáti András hangsúlyozta, hogy céljuk a carsharing megoldás szorosabb integrációja a fővárosi közlekedési rendszerbe, hogy az autómegosztás minél több embernek biztosíthasson fenntartható autós közlekedési alternatívát.

A szövetség arra is felhívja a figyelmet, hogy míg az autómegosztók hazai indulásakor a saját helyett elsősorban azoknak érte meg anyagilag megosztott autót használni, akik aránylag kevés kilométert tettek meg évente, addig az autófenntartási költségek növekedésével ma már akár évi 18 000 kilométernél is igaz ez.