
Balhé az Egyesült Államokban: 52 millió autót akar visszahívni a hatóság, kiakadtak a gyártók
Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NHTSA) illetékesei megerősítették, hogy a két légzsákgyártó, az ARC Automotive és a Delphi Automotive által gyártott felfújókat vissza kell hívni, mert elszakadhatnak és fémdarabok repülhetnek ki belőlük – írta a Reuters. A legnagyobb autógyártók is tiltakoznak.

A probléma egy amerikai halálesethez és hét sérüléshez kapcsolódik – közölte az NHTSA egy nyolcéves kormányzati vizsgálatot követően. Ha a visszahívás folytatódik, ez lenne a második legnagyobb az Egyesült Államok történetében.
Az autó- és a légzsákgyártók azt mondták, hogy a probléma kockázata rendkívül csekély, és megkérdőjelezték az ügynökség elemzését és a visszahívásra irányuló indoklást. Az NHTSA becsült meghibásodási aránya alapján a következő 33 évben egynél kevesebb új lehetséges baleset fog bekövetkezni.
A kérdéses felfújókat 12 autógyártó 2000-től 2018 elejéig gyártott járművekben használta. A Ford, a Mercedes-Benz, a BMW, a Hyundai, a Kia és a Porsche is nyújtott be tiltakozási nyilatkozatot.
Az NHTSA először májusban kérte az önkéntes visszahívást, de az ARC Automotive elutasította. A hatóság szeptemberben hozott először egy olyan határozatot, amely szerint a felfújókat vissza kell hívni, ez az első formális lépés, mielőtt jogilag is megpróbálná kikényszeríteni a döntést.
A GM, amely májusban 1 millió ARC felfújót hívott vissza, miután egy márciusi törés egy sofőr arcsérülését okozta, azt mondta, hogy az NHTSA nem tudta bizonyítani, hogy szükség van a meglévő ARC felfújó visszahívások masszív és példátlan kiterjesztésére.
Rengeteg autóról van szó
A GM hozzátette, a visszahívás az Egyesült Államokban regisztrált több mint 300 millió gépjármű 15 százalékát érinti.
A GM és a Stellantis egyaránt
- önkényesnek,
- szeszélyesnek
- és törvénybe ütközőnek
nevezte az NHTSA döntését.
A VW szerint nincs észszerű alapja a több százezer VW és Audi visszahívásának. A Delphi Automotive 2004-ig körülbelül 11 millió felfújót gyártott az ARC Automotivval kötött licencszerződés alapján, amely a fennmaradó 41 milliót gyártotta le. A cég szintén ellenzi a visszahívást, azzal érvelve, hogy az NHTSA nem bizonyította, hogy hibásak.
Cem Hatipoglu, az NHTSA végrehajtó tisztviselője még az októberi meghallgatáson azt mondta, hogy bár a baleset esélye nem nagy,
a következmények súlyosak és potenciálisan halálosak.





