Novemberben mélypontra kerültek az egyébként még mindig növekvő számú dot.com cégek. A nem klasszikus cégmodellt követő, a tevékenységét kizárólag a világhálóra építő társaságok a múlt évi eufória után kijózanodásra kényszerültek. Egyedül az USA-ban ebben az évben 130 internetes vállalkozás ment csődbe. Ebből 98 a lakossági (B2C) szegmensben, 26 a vállalatközi elektronikus kereskedelemben, míg a fennmaradó 6 mindkét területen tevékenykedett.
A még talpon lévőknek szembe kell nézniük az elektronikus hirdetésekre fordított kiadások mérséklődésével, márpedig legtöbbjüknél ez az alapvető bevételi forrás. A túléléshez ezeknél a cégeknél is szükség lesz a létszám és a költségek csökkentésére -- derül ki az amerikai International Data Corp.(IDC) egyik tanulmányából. Ez azonban kétélű fegyvernek is bizonyulhat, mivel a költségek csökkentésével szegényesebbé váló szolgáltatással ismét többe kerül majd megszerezni és megtartani az ügyfeleket -- emeli ki a tanulmány.
Az internetes cégek iránt a befektetők bizalma már korábban megrendült. A javarészt az amerikai Nasdaqon forgó részvényeik árfolyama lényegében március közepe óta meredeken zuhan. Még a szektor legelismertebb képviselőinek tartott cégek -- mint az Amazon.com, az E-Bay és a Yahoo! -- papírjainak jegyzése is 60-70 százalékot süllyedt az utóbbi egy évben.
Az amerikai dot.com cégek körében a költségcsökkentés módozataival kapcsolatban tartott közvélemény-kutatás szerint a vállalatvezetők legkevésbé a létszámcsökkentéshez nyúlnának, előbb engednének a haszonkulcsból, mérsékelnék a marketingköltségeket, vagy szánnák rá magukat újabb tőkeinjekcióra.
Szakértők szerint nem meglepő a dot.com vállalkozások lavinaszerű csődje. Hamis képnek bizonyult az a néhány éve elterjedt nézet, hogy az e-gazdaság motorját és a gyors gazdagodás zálogát a viszonylag kevés (kockázati) tőkét igénylő dot.com cégek jelentik. A befektetők azonban ebben a szegmensben sem feledkeznek meg a nyereségről, ami az idei új hullámos dot.com cégek tevékenységében kevésbé figyelhető meg. Tartósabb sikert az e-gazdaság igényei szerint átalakuló hagyományos cégek érhetnek el. Az ő piaci súlyuk, vevőmegtartó üzleti gyakorlatuk és pénzügyi erejük ugyanis nagyobb, mint a dot.com cégeké.
Régiónk a dot.com lázban még az első hullámnál tart. A kockázati tőkebefektetők egyik kedvelt célpontja Magyarország és a piac méretéből kifolyólag Lengyelország. Itthon a tőke mind az internetes infrastruktúra-, mind a tartalomszolgáltatásban megtalálta a megfelelő befektetési célpontokat. Egyes becslések szerint 2000-ben összesen 4-5 milliárd forint értékű külföldi befektetés valósulhatott meg a hazai internetes piacon. A piac mérete miatt elsősorban a közepes és hosszú távú befektetésekkel számoló közép- és nagyvállalatok beruházásaira lehet számítani. A befektetési szándékot az internethasználat ma még viszonylag alacsony szintje is fékezi. Szakértők szerint a befektetések újabb ugrásszerű emelkedése akkor következhet be, ha az internet-hozzáféréssel rendelkezők aránya eléri a 20 százalékot, szemben a jelenlegi 7-8 százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.