Az üzleti élet erősödése és a nemzetközi cégek megjelenése nagy lendületet adott a hazai rendezvényszervezési üzletág fejlődésének. Mára számtalan cég kínálja szolgáltatásait: megtalálhatók a vállalati és magánrendezvények, konferenciák, kongresszusok, vásárok, illetve fesztiválok szervezésére szakosodott szervezők. Ám ezen cégek forgalomban, eszközben, tőke- és munkaerőigényben élesen elkülönülnek egymástól, ennélfogva nem is lehet ezeket összehasonlítani -- hívta fel a figyelmet Novák László, a Gála Party Service ügyvezető igazgatója.
A vállalati és magánrendezvényekre szakosodott szegmenst az úgynevezett party service cégek alkotják. Egy ilyen szolgáltató egy év alatt több száz rendezvényt szervez, emögött komoly eszközpark, logisztikai háttér és 50-80 főállású dolgozó áll. Mint Novák László rámutatott, a party service-t el kell határolni a cateringtől, illetve a rendezvényügynökségektől. Az előbbi a vendégek nagy létszámú, egyszerre történő kiszolgálása, amikor a termelő konyha és a fogyasztás helyszíne térben és időben eltér egymástól, mint például a légitársaságoknál. A rendezvényügynökségek viszont "összehozzák" az alvállalkozókat, és kiközvetítik az ügyfélnek, viszonylag kevés szellemi termék hozzáadásával. Éppen ezért ezen cégek száma csökken.
A party service teljes körű szolgáltatást nyújt, és van saját cateringje. Külön egység foglalkozik a vendéglátással -- saját eszközparkkal, szakácsokkal --, és külön produkciós osztály végzi a kreatív munkát. A piac egyébként meglehetősen telített. Kovács Gábor, a Parteam Kft. ügyvezetője szerint is bárki kirakhatja manapság a rendezvényszervezésre utaló cégtáblát megfelelő termelőbázis birtoklása nélkül. Bár nagy a kínálat, de kevés a komoly, professzionális cég -- Novák szerint 80 cégből 10 hozza tartósan a minőséget.
Egyre nagyobb gond a szakmában, hogy ez a tevékenység Magyarországon nincs szakmásítva, és sehol nem is tanítják önálló szakként, legfeljebb néhány felsőoktatási intézményben vehető fel tantárgyként. A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola két érintett szakán például két félévben tanulnak rendezvényszervezést, de önálló szakként való beindítása nem várható -- tájékoztatta lapunkat Cservák György tantárgyfelelős.
A Gála Party Service azonban megpróbálja szakmaként oktatni, ezért az idén beindított egy próbakurzust, amit jövőre felsőfokú szintre kíván emelni.
Kovács Gábor szerint probléma még, hogy az ügyfelek néha pontatlanok az adatszolgáltatásban. Esetenként kisebb létszámot adnak meg költségcsökkentési céllal, arra számítva, hogy a meghívottak nagy része nem jelenik meg. Persze, ha mégis minden meghívott megjelenik, az ostor a rendezvényszervezőn csattan.
A party service piaca dinamikusan fejlődik, Kovács szerint jövőre akár 30-40 százalékkal is bővülhet. Egyre inkább eltolódik a minőségi és a teljes körű szolgáltatások irányába, bár jelenleg kimagasló minőségre alig van igény.
Az ügyfélkör 90-95 százalékát a vállalatok alkotják, a maradékot a magánrendezvények -- esküvők, lakásavatók, születésnapok -- teszik ki. Az elmúlt évben ez a piac is jelentősen nőtt.