A Ferihegyi repülőtér 2A és 2B termináljának évi kapacitása együttesen 5,5 millió utas. Az idei forgalmuk várhatóan meghaladja a 4,8 milliót. Az utasforgalomnak az utóbbi évek tízszázalékos növekedésésvel számolva a két terminál már 2002-2003-ban is csak kényelmetlenségekkel képes kiszolgálni az utasokat. Sürgősen dönteni kellene tehát az új, 2C terminálról, ki és miből valósítja meg a mintegy 200 millió dolláros beruházást.
Az előzetes elképzelések szerint az új terminál kapacitásának akkorának kellene lennie, mint a jelenlegi 2A és 2B együttesen, és a Malév, illetve stratégia partnerei használnák. Ennek megfelelően átszállóterminálként alakítanák ki.
A kritikus nyári forgalomban a charterek lebonyolításával segíthetne az utasforgalomból már több éve kivont 1-es terminál reaktiválása. Újra üzembe állításához legalább egy évre és 1-2 milliárd forintra lenne szükség.
Az új terminál megvalósításához -- a megbízott igazgató szerint -- 2-2,5 évre lenne szükség. Az ünnepélyes átadásának tegnap kétéves születésnapját ünneplő 2B terminál 18 hónap alatti elkészültét feszítettnek nevezte Somogyi-Tóth Gábor. Ennek ellenére az épület mindenféle biztonságtechnikai előírásnak megfelel -- tette hozzá.
A végső teljesítésről szóló jegyzőkönyv aláírása -- bár voltak ellenzői -- jogszerűnek bizonyult -- mondta Somogyi-Tóth. Ez nem tartalmazta a garanciális feladatokat, és a terminálon minden, a szerződésben foglalt munkát elvégeztek. A közlekedési minisztérium által elrendelt vizsgálatok is bebizonyították, hogy az épület megfelel a nemzetközi előírásoknak, és a sokak által elhamarkodottnak minősített átvétel nem okozott anyagi kárt.
Vértes Sándor, az LRI gazdasági igazgatóhelyettese elmondta, hogy az igazgatóság idei bevétele várhatóan eléri a 29 milliárd forintot, ami négymilliárddal haladja meg a tavalyit. Ehhez a vállalkozások mintegy ötmilliárd forinttal járulnak hozzá.
A tájékoztatón elhangzott, hogy az LRI gazdasági társasággá való átalakításának előkészítéseként a közelmúltban új szervezeti és működési szabályzat lépett életbe. A versenyszférához tartozó tevékenységek rt.-be szervezése a kormányhatározat szerinti 2000. december 31-i határidőig már nem valósul meg. Az átalakítás az LRI szerint két fázisban mehet csak végbe, és minimum egy évet vesz igénybe.
Lapunk kérdésére a megbízott igazgató elmondta, hogy a repülőtér és a belváros között tervezett gyorsvasút megvalósíthatósági tanulmányát december közepére készítik el a MÁV Rt. és a beruházó TriGránit Rt. szakemberei. Az elképzelések szerint a gyorsvasút 20 perc alatt tenné meg a Ferihegy és a Nyugati pályaudvar közötti távolságot.